s-y-serina.reismee.nl

Serina is ontwaakt uit haar winterslaap.

Het is hier in Otterbäcken (OB) vanaf het moment dat ik hier kwam op 16 mei fantastisch weer en tot op de dag van vandaag heb ik alleen de korte broek nog maar aan gehad met een T shirt. Het nadeel is met dit sterke hogedruk gebied dat je heel erg weinig wind hebt en is zeilen er niet bij jammer genoeg. Ieder voordeel heeft zijn nadeel !

Op het nieuws zei men dat er hier in mei ca. 50% meer zon is geweest dan normaal, whatever ¨normaal¨ is natuurlijk met het weer. Door het plotselinge smelten van de sneeuw zijn er m.n in midden Zweden behoorlijke overstromingen geweest want er was heul errug veul sneeuw gevallen deze winter.

Otterbäcken ligt in het noord oosten van het Vänern en was vroeger een belangrijke haven in het Vänern. Nu gaat verreweg het meeste per vrachtauto. Het Vänern is een meer dat 5x zo groot is dan ons IJsselmeer en het diepste punt is 106 meter, dus daar kun je net niet staan denk ik. In het Vänern liggen zo’n 22.000 eilanden en scheren waarvan de meeste natuurlijk onbewoond zijn en het ultieme is natuurlijk om ergens alleen aan een eilandje te liggen en misschien een eland te kunnen spotten op de wat grotere eilanden want die gevaartes van 600 kg kunnen heel goed zwemmen. Ook kom je op heel veel eilanden herten tegen die van het ene eiland naar het andere zwemmen en soms best wel over behoorlijke afstanden. Als je geluk hebt kun je in het voorjaar ook wel afgeworpen geweien vinden zoals ik dat deed vorig jaar.

OB zelf is een rustig dorpje waar je alleen een pizzeria hebt maar ligt fantastisch aan het Vänern . Verder is er nog een camping en wat mooie zandstrandjes . In de zomer is op 2 minuten lopen van mijn appartement een goed visrestaurant waar je heerlijk zalm etc kunt kopen en ook blijven eten. Direct buiten het dorp zit je in de uitgestrekte bossen en kom je bijna niemand meer tegen. Mijn appartement ligt op 5 minuten lopen vanaf de jachthaven en is in feite fantastisch toch ?

Het wordt hier om deze tijd ’s nachts al niet meer helemaal donker meer en heb je geen zaklantaarn meer nodig om b.v. in de bossen te kunnen lopen. Het zonnetje schijnt al volop rond 05.00 hr.

Afgelopen woensdagavond 23 mei was het dan zover, Serina ging weer het water in. Sjösättning heet dat op zijn Zweeds ( spreek uit : geu settning) Deze winter heeft een legertje muizen overwinterd in Serina en dat moest ik eerst even allemaal opruimen . Verder weinig schade gelukkig. De kussens waren allemaal nog heel en de elektriciteit was ook nog in orde.

Om 18.00 kwam de trekker die Serina naar de haven bracht van OB. Dit is ca. 7 km over best wel een drukke weg . Dit is voor de degenen die het interesseert ,het is weg 26 en loopt van Halmstad in zuid Zweden naar Mora in midden en is ca. zo’n 600 km lang in totaal en allemaal 2 baans en moet je dat even goed plannen dat het niet al te druk is.

Maar zelfs als het hier druk is dan zeggen we in NL dat het erg rustig is op de weg. Met mijn eigen auto gaat niet want Serina weegt 5000 kg en dan nog de bootwagen die ook 700 kg weegt dus dat wordt een beetje veel.

Het gaat allemaal op afspraak, eerst maak je een afspraak met de boer die met de trekker beschikbaar is en dan de kraanmachinist die ook beschikbaar moet zijn. Gaat allemaal lekker op en in het Zweeds .

Het te water laten is een kwestie van 5 minuten zodra Serina van de bootwagen af is. Echter voordat je de hijsbanden losmaakt is het wel verstandig om even vlug te controleren of alles dicht is en ik niet een afsluiter vergeten ben om die dicht te zetten. Ik zal zeker niet de eerste zijn en ook niet de laatste.

Gisterochtend, donderdag 24 mei is de mast erop gegaan en is wel ietsje meer werk . Het was eigenlijk te warm en degene die mij altijd helpt en ik waren dan ook heel blij dat de mast er weer op stond. De mast is dan weliswaar van aluminium maar weegt toch rond de 100 kg met alle toeters en bellen erop en eraan en kun je dus weinig zelf aan doen en daarom doen we dat maar met de mastkraan.

Zie verder de foto’s

Nu ga ik een hele berg met spullen aan boord brengen om eea in te richten en veel boodschappen aan boord brengen. Dan gaan we wat op het grote Vänern meer rond varen en alles uitproberen of het werkt en ik denk rond 14 juni te kunnen gaan vertrekken richting Stockholm via het Göta kanal.

Ik zal natuurlijk met enige regelmaat wat foto’s en verhalen posten . Ik vind het hartstikke leuk dat zoveel mensen ons willen volgen op onze reis en vindt het ook errug leuk als jullie af en toe een reactie achter laten op de Reismee website. Voel je vrij om het email adres toe te voegen van anderen die geïnteresseerd zijn in de verhalen en beelden.

De overige fotoseries zijn foto’s van een reis naar de Noorse fjorden van 2 jaar geleden en was een schitterende reis op het weer na in m.n. Noorwegen.

Link naar beelden van het Vänern.

Link van het Götakanal.

Link naar YOUTUBE.com , er staan genoeg filmpjes van het kanaal op.

Reacties

Reacties

Iris

Het klinkt geweldig mooi daar! Ben erg benieuwd naar de reis en avonturen die nog voorbij zullen komen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!