s-y-serina.reismee.nl

Dit is een test, dit is een testvaart.

Voorwoord bij dit verhaal:

Op het moment dat we wilden vertrekken vorige week gleed mijn telefoon uit mijn overhemd het water in en kon ik er alleen nog maar even naar zwaaien en had ik dus helemaal niets meer. Nu , 10 juni heb ik weer een telefoon en dankzij de hulpvaardigheid van Ingrid heb ik nu ook weer mijn NL simkaart gekregen via de post en ben vanaf nu weer online.

Tevens hebben we in geen enkele haven waar we de afgelopen 1,5 week internet gehad waardoor we dus geen verhalen en foto’s konden posten. Maar hopen dat dit met de echte reis beter gaat maar dat verwacht ik eerlijk gezegd wel.

Vertrek komt steeds dichterbij

Serina is er helemaal klaar voor en uitgerust met alles wat mee kan. We moeten wachten tot de 14e juni omdat dan het Göta kanal open gaat voor het seizoen. Dus varen we een beetje rond op het meer en genieten we van de rust.

Jullie kunnen mij ook precies volgen op internet als jullie dat willen net als de laatste keer 2 jaar geleden.

Hierbij de link naar Vesselfinder: https://www.vesselfinder.com/nl/?mmsi=244710902 en als het goed is zie je dan Serina op de kaart liggen en als je er op klikt krijg je een foto te zien .

Ik heb de link ook op de Reismee website gezet.

Donderdag 30 mei 2018

Serina ligt inmiddels 5 cm dieper in het water en alles zit er nog niet in. We ( Tineke en ik ) gaan straks vertrekken voor een toer over het Vänern meer, het weer is nog steeds prachtig alleen wat erg weinig wind en moet alles op de motor , maar goed, had het maar geen motor moeten worden.

De bedoeling is dat we ca.10 dagen weg zullen blijven en we zien wel waar we uitkomen. Met dergelijk weer is het overal goed toeven. Denk wel dat we haventjes moeten zoeken waar electra is om het bier een beetje koel te houden hahahahaha en nog wel zaken die wat koeling behoeven met dit weer. Het doel voor vandaag is Skeberga op het eiland Torsö recht boven Mariestad. Achter de meeste eilandnamen staat in Zweden vrijwel altijd een Ö, en een Ö betekent eiland in het Zweeds. ( Spreek uit EU) Zoals gezegd liggen er zo’n slordige 22.000 eilanden en scheren in dit meer en we zullen proberen jullie daar een beeld van te geven hoe schitterend de natuur hier is.

Om 15.30 hr is het zover, de 1e achtertros gaat los en floep daar gaat Sjakie zijn mobiele telefoon en verdwijnt naar de diepte. De watertemperatuur is nog te fris om er achteraan te duiken en laat de telefoon maar in vrede rusten in het zeemansgraf. Grr, heb ik weer, ik kan niemand meer bereiken en niemand mij. Echter inmiddels heb ik al weer een andere telefoon maar met een Zweeds mobielnummer en prepaid dus ik heb geen internet als ik niet in een WIFI zone ben. Ik hoop vanaf 10 juni weer op mijn oude nummer bereikbaar te zijn en dat alles weer normaal functioneert en tot die tijd kan ik geen Whattsapp b.v. lezen en alle gestuurde berichten kunnen niet worden gelezen omdat ik alles opnieuw moet installeren op mijn nieuwe telefoon.

Enfin, ondanks die teleurstelling toch maar lekker gaan varen en we konden heerlijk zeilen op de genua. Om 19.15 hr waren we in het kleine gratis haventje van MSK ( Mariestads Segel Klubben) en......... was het dus tijd voor de scheeps traditie, de “Aanmeerborrel”. He bah ......

De meeste jachtclubs in het Vänern hebben een clubhaventje op een van de vele eilanden en je kunt hier gratis liggen, dat geldt voor iedereen, ongeacht of je wel of niet van die club lid bent. In Skeberga moet je wel wat betalen voor het electra maar verder is er alles en mag je overal gewoon gebruik van maken. Ook mijn jachtclub in Otterbäcken heeft zo’n eilandje en heet Fällholmen. Denk dat er op google wel foto’s van te vinden zijn.

We liggen er maar met 2 andere zeilboten en het is er fantastisch rustig en je hoort alleen de vogels.

Vrijdag 01 juni 2018

Om 05.00 schijnt de zon al volop en draaien ons nog maar een keertje om. Even later is het 09.15 hr en nu wordt het wel tijd. En natuurlijk het weer is wederom fantastisch en een ontbijtje in de kuip is het eerste ochtend ritueel aan boord. Net eamelje foar de kofje !!! We maken nog een wandeling en genieten van de natuur en de mooie uitzichten.

De dag gaat wederom voorbij en het was weer een prachtige dag met zonnig weer en heel goed uit te houden .

Zaterdag 02 juni 2018

We besluiten om om 16.00 te vertrekken en dan morgen ( zondag 03 juni) maar een nieuwe telefoon te gaan kopen en al het andere wat we nog moeten hebben en dan weer ASAP het water weer op te gaan. We moeten helaas het hele stuk (18,3 NM oftewel 35 km ) op de motor doen en om 19.00 hr meren we af in Otterbäcken.

Maandag 04 juni 2018

Om 11.30 hr maken we weer los en met telefoon met een Zweeds prepaidnummer, helaas overgoten met gratis reclameboodschappen….en we zeilen met een prachtige NW wind de haven uit en zetten koers richting Skeberga om 2 redenen. De 1e is dat met een NW wind er veel haventjes niet beschermd zijn tegen noordelijke winden omdat je hier net als in NL veel ZW winden hebt. Doordat het zo warm is hebben we veel spullen die koel moeten blijven en in Skeberga hebben we stroom, bovendien is Skeberga een schitterend klein haventje en we liggen wederom met 3 boten. Het doel is om verder in de week een deel van het meer rond te gaan. Zie verder de foto’s van Skeberga ( spreek uit Geeberga) waarbij de k als in het Engelse “good” wordt uitgesproken.

Dinsdag 05 juni 2018

Vannacht hebben we errug heul veul wind gehad maar we lagen goed beschut maar het ging behoorlijk te keer en hebben slecht geslapen. Het was erg vreemd want er was geen wolkje aan de lucht. Wolkje aan de lucht , het was toch nacht ? zul je zeggen. Hier wordt het niet meer donker s’nachts, vandaar.

Het is ook een stuk frisser met die koude NW wind maar nog steeds geen wolkje aan de lucht. We hebben maar een fikse boswandeling gemaakt op het eiland vlak achter het haventje. Toen we terug kwamen was onze buurman vertrokken en lagen we helemaal alleen. Heerlijk rustig. Morgen gaat de wind wat liggen en wordt het weer wat warmer en vertrekken we naar een volgende haven.

Tevens ga ik de route voor van de zomer aanpassen, een van de opstappers kan helaas niet meer mee door omstandigheden. Gaat er een deur dicht dan gaat er altijd ook weer eentje open en zit nu te studeren om richting Finland te gaan en met name naar de eilanden groep genaamd Ă…land. Deze groep eilanden ligt midden in de Botnische golf tussen Zweden en Finland in maar hoort bij Finland.

Woensdag 06 juni 2018

Als we ’s ochtends wakker worden is er weinig wind maar als we om 11.00 hr vertrekken waait er een dun windje uit het NW en we moeten afwachten als we onze neus buiten de eilanden steken hoe het er dan uit ziet. Na een uur liggen we op open water en gaat de genua en het grootzeil eruit en zetten we koers naar Läckö Slott. Zie ook google.nl. Dit slot is erg mooi gelegen en kun je al van verre zien vanaf het Vänern. Een uur voor de geplande aankomst (ETA = Estimated Time of Arrival = geplande aankomst tijd) valt de wind wat weg en gaat een middagdutje doen waarschijnlijk, we modderen nog wat door maar uiteindelijk moet het ijzeren zeil er aan te pas komen en om 15.30 hr liggen we vast voor het slot en kunnen we genieten van dit imposante uitzicht. We maken nog een mooie avondwandeling in de omgeving en we besluiten om morgen eerst maar eens een dagje rust te nemen, de boog kan niet iedere dag gespannen zijn tenslotte. J

Donderdag 07 juni 2018

Na alle ochtend rituelen (uitslapen , wakker worden, nog een keer omdraaien, uit de voorpiek klauteren, douchen en ontbijten buiten in de kuip) gaan we lopend naar het pittoreske vissersdorpje genaamd Spiken. Zie ook Google.nl.

We halen daar 2 in honing gemarineerde warm gerookte zalmen. Mmmmmmmmm hoef ik niet verder uit te leggen denk ik. Het weer is nog steeds fantastisch en na de wandeling naar en van Spiken blijven we lekker aan boord genieten van wat er te genieten valt en zal naar alle waarschiijnlijkheid wel de rest van de dag in beslag nemen.

Om 16.00 hr komt er een flinke zeiljacht het kleine haventje binnen en daar bleek mijn volgende opstapper Joep aan boord te zijn. Natuurlijk was het ’s avonds even bij elkaar zijn om de ervaringen uit te wisselen . Het wordt toch niet donker dus …………….. J

Vrijdag 08 juni 2018

Vandaag gaan we weer verder trekken richting Djurö, dit is een eilandengroep van zo’n 35 eilanden midden in het Vänern. Er woont niemand op die eilanden maar er zitten wel veel herten en musquito’s op. Helaas staat er bijna geen wind en moeten we dus alles op het ijzeren zeil doen wat zeer jammer is met dit fantastische weer wat we nog steeds hebben. Net na de middag meren we in Malmbergshamn af. Gelukkig is het plaatsje vrij waar ik nog kan liggen gezien mijn diepgang van 1.65 mtr. Na de aanmeerborrel gaan we nog wat opruimen en alles in orde maken. Helaas geen elektra hier dus even spaarzaam met de accu’s omgaan om toch de koelkast aan het draaien te kunnen houden, dat vinden we zelf erg fijn maar ook de twee gerookte zalmen die we gekocht hadden. Nadien maken we een grote wandeling over het eiland en komen een grote roedel herten tegen . Voorzichtig proberen we wat foto’s te schieten hiervan.

Zaterdag 09 juni 2018

We blijven lekker liggen en na de gebruikelijke ochtend rituelen gaan we nog een wandeling maken richting de vuurtoren. Bij het Zweedse natuurbeheer kun je de vuurtorenwoning huren voor vakantie en wordt je er heen gebracht en weer opgehaald. Dat geld ook voor de boerderij die erop staat. Dus een iedereen die even de eenzaamheid wil opzoeken …………………

Zondag 10 juni 2018

Hmmm ik hoor geen lijnen klapperen, en ja hoor, geen zuchtje wind. We willen vandaag terug naar Otterbäcken om alles gereed te maken voor het grote vertrek op aanstaande woensdag 13 juni. Toen we in de kuip zaten kwam er ineens een hert water drinken vlakbij de boot. Prachtig gezicht, het beest was totaal niet schrikachtig. Heeft daar al met al wel een half uur gegraasd !!

Na een heerlijk kuip ontbijtje waarbij Sjakie natuurlijk weer een kom vol met yoghurt door de kajuit lanceerde, lichten we het anker om 10.00 hr en hijsen we het ijzeren zeil . Bij tijd en wijle is het gewoon te warm met af en toe een klein zuchtje wind. De temperatuur ligt ergens tussen de 25 en 30 gr en we zitten te puffen maar we glijden mooi door het water met zo’n 5,5 kn oftewel 10 km per uur. Om 13.30 hr varen we de haven van Otterbäcken in en komt Serina hoger te liggen als we alle spullen hebben uitgeladen die niet meer mee hoeven. Pfffffff wat kan een mens toch veel zooi bij zich hebben.

Enfin, het waren 11 fantastische dagen en ook mede door het fantastische weer wat iedere dag ons weer verblijdde en waar we ieder moment van hebben genoten. Geen druppel regen gehad We hebben in totaal 116 NM gevaren wat zo’n 200 km is en is nog maar een ¨test tochtje¨. Maar toch, het was grandioos !

Ik ga nog wat kleine probleempjes oplossen deze paar dagen en opnieuw provianderen en Serina verder gereed maken voor vertrek.

Zodra Joep en ik vertrokken zijn horen jullie weer van mij als we in de gelegenheid zijn om onze belevenissen te posten,vergezeld met de foto’s op het Reismee blog en de eerste etappe is het Göta kanal richting Oostzee en Stockholm en zal ongeveer 10 - 15 dagen duren naar verwachting.

Gerda Suijkens

Ik zie het in gedachte allemaal gebeuren, alsof ikzelf ook aan boord ben.

Joep

De test is geslaagd. Tot woensdag. Joep