s-y-serina.reismee.nl

We zijn onderweg en zijn op het Göta kanal op het 1e deel.

We zijn op weg.

Ja hoor ,we zijn op weg. Woensdag 13 juni om 14.00 gingen de trossen los en kozen we het ruime sop van het Vänern, nou ja, ruime sop, dat viel nog wel mee. Er stond erg weinig wind en dus gebruikten we het ijzeren zeil om naar Sjötorp te varen om het Göta kanal in te schieten. Dit is ongeveer 1,5 hr varen vanuit Otterbäcken.

Een goede Zweedse kennis belde me om te vragen hoe laat we in Sjötorp zouden zijn, hij wilde met een paar mensen die bij hem logeerden uit China komen kijken. Ik bood hem aan dat ze wel een paar sluizen konden meevaren en van die uitnodiging werd dankbaar gebruik gemaakt dus deze we de eerste 3 sluizen met 5 bootvluchtelingen erbij en meerden direct na de 3e sluis met brug weer af.

Tusen tack ! ( duizend x bedankt ) en we namen weer afscheid. We zouden vroeg de kooi in gaan want de andere ochtend was het om 08.45 hr varen geblazen en de hele dag sluizen nemen en nog meer sluizen nemen.

De andere dag om 08.50 hr ( 5 minuutjes later want je wilt ook wel eens lekker uitslapen als pensionado tenslotte) en al snel lagen we voor de volgende brug en daarna begon het op en af springen van de boot. In totaal hebben we vandaag alleen 16 sluizen gedaan en plus de 3 van gisteren maakt al 19 van de 57 dus een leuk beginnetje. We hebben een paar trappen gehad van 2 en 1x een trap van 3 sluizen. ( zijn 3 sluizen direct achter elkaar en vaar je van de ene de volgende in)

We meren om 15.00 hr aan in Hajstorp op wel 13 km varen van Sjötorp, wat kan een mens het toch druk hebben met die paar mijltjes. Pffffff. Enfin, we hebben ons hoogtepunt en we liggen nu op 91,5 meter hoogte boven de zeespiegel. Vänern ligt al op 42 meter. We hebben nog 38 sluizen te gaan en die gaan allemaal naar beneden toe tot aan de Oostzee aan de Zweedse oostkust waar we weer op 0 meter boven de zeespiegel liggen.

We hebben de hele dag opgevaren met een Noors jacht die ook onderweg was naar Stockholm maar wel wat meer haast had dan wij en liet dat keer op keer ook merken door vlak voor een brug te gaan liggen, hij was van gedachte dat ze hem dan beter konden zien. In het begin voer ik voorop maar al snel nam hij de leiding over en lag hij voor mij in de sluis en ik vlak achter hem en steeds in dezelfde sluis en ik lag in feite nu op de beste plaats in de sluis maar dat snapte hij niet denk ik. Iemand die haast heeft mag van mij haast hebben hoor en je moet al een hele grote snelheid hebben om de sluisdeuren open te varen en de bruggen te doen openen.

Morgen willen we naar Karlsborg aan de westelijke oever van het Vättern ( het andere grote meer van Zweden) en hebben we vooral bruggen en maar 2 sluizen waarvan we er eentje zelf moeten bedienen.

Om 09.00 hr maken we los en gaan op pad richting de eerste brug, met ons vaart er nog een oud houten loodsbootje uit 1942 met een alleraardigste Zweed. Het boot je ziet er niet uit en ook de uitrusting is maar minimaal te noemen maar we varen het hele eind met elkaar op, door de sluizen en over de meren, op het Viken meer kunnen we het zeil eruit trekken en gaan wij harder op het zeil dan hij op de motor. We halen de 6,6 knoop oftewel zo’n 12 km/hr en is heerlijk snel. Aks Serina er zin in heeft dan gaat ze ook ervoor. Prachtig zonnig weer met af en toe een wolkje voor de zon . Gewoon een fantastische dag. We hebben nog 1 zelfbedieningssluis gehad met 20 cm verval en de volgende sluis bij Forsvik gingen we al weer 3 meter naar beneden en tot de Oostzee hebben we nog 36 sluizen te doen die allen naar beneden gaan.

Om 15.45 hr meren we af in Karlsborg, dit ligt aan de west oever van het Vättern en dit 21e grote meer van Zweden willen we morgen gaan oversteken naar Motala. Joep is zondag jarig en wordt 70 dus dat moet even goed gevierd worden. Feestje, Biertje !!

Na het afmeren natuurlijk volgens de scheepstraditie een afmeerborrel en daarna snel naar de ijsboer om snel een heeeeeeerlijk ijsje te halen met 2 bollen schepijs met heul errug veul smaken.

Janneke

Heerlijk avontuur, mooie foto’s ter illustratie !

Gerda Suijkens

Alvast gefeliciteerd Joep.