s-y-serina.reismee.nl

De finale

Om 09.00 hr gaan de trossen op deze woensdag 20 juni los en gaan we eerst door de zelfbedieningssluis en vervolgens nog een aantal bruggen die vlot open gaan voor ons. Joep heeft een praatje gemaakt met degene die vandaag de bruggen bediend en het gaat gesmeerd.

Even later houdt ons geluk toch weer abrupt op en blijkt dat het camerasysteem niet goed werkt waardoor degene die de bruggen op afstand de bruggen bediend niets meer kan zien en dat is toch wel zo fijn als ze dat wel kunnen doen. We proberen af te meren voor de brug maar ik kan doen en laten wat ik wil maar volgens mij liggen we in de blubber vast. Hmmm hebben wij weer maar we liggen gelijk ook gemeerd dus kan er weinig gebeuren ondanks de best harde wind. Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Even later komt de brugwachtster en gaat de brug open maken en ze wacht met sluiten tot ik weer uit de blubber ben geploegd en zo geschiedde. Ik lag ook bijna midden in het kanaal dus is niet echt een langdurig succes waarschijnlijk.

En ja hoor, een paar keer flink gas en dan komt Serina weer vrij en gaan we door het bruggetje en vervolgen we onze weg. Het landschap is zeer wisselend en we varen veelal langs koren velden en weilanden. Joep zag een koe en vroeg me of dat nou een eland was. Ik zei natuurlijk ja en hij is nu helemaal gelukkig want hij heeft een eland gezien. Ach, het maakt niets uit als je maar gelukkig bent toch ?

We willen vandaag mijlen maken maar we hadden al de storing van de camera’s en nu zegt de sluiswachter dat de spoorbrug kapot is een stuk verderop en er al veel schepen voor liggen. Het begint ook te regenen en aangezien ik van suiker ben stoppen we er maar mee voor vandaag. Helaas hebben we de 7 traps sluis nog niet gehad maar we blijven er vlak voor liggen en hopen op betere tijden morgen. Dus voor de volgers op de kaart, we blijven liggen in Berg voor de 7 traps sluis. Bekijk dit maar eens op Google, zulke moie foto’s kan ik niet maken helaas, mijn droontje heb ik niet bij.

Onze Igor is inmiddels ook gearriveerd en ik ga nu de kreeftenkorf overboord zetten met wat tonijn uit blik. Morgen weer een dag !

De morgen van gisteren is inmiddels vandaag geworden en we maken om 09.15 los om naar de wachtsteiger voor de 7 trapssluis te verkassen. Terwijl de regen gestaag uit de lucht valt wachten we af en gaan uiteindelijk maar eens kijken hoe laat we mogelijk naar beneden kunnen. Hmmmmmm je wordt er niet vrolijk van als ik zie hoe het er aan toe gaat. We kregen nog even tussen neus en lippen te horen dat de spoorbrug alweer kapot was en een monteur weer onderweg was. Even later bleek het al gefikst te zijn. Pffff is dat weer schrikken, het is de eerst volgende brug voor ons en je wilt daar niet liggfen met slecht weer.

Uiteindelijk maken we om 12.45 los om de 1e van 7 in te varen. Pfffff wat een gedoe zeg maar ieder nadeel heeft zijn voordeel want het is inmiddels wat droger geworden . Geluk is weer met de dommen zullen we maar zeggen. Na ruim een uur varen we de 7e sluis uit en draaien we het Roxen op met een prachtige wind en trekken meteen het voorzeil eruit en gaan we richting Norsholm .

Na 3 uur prachtig gezeild te hebben en slechts met een paar regendruppels liggen we voor de spoorbrug. Igor lag al een halfuur te wachten. Gaat weer wat worden , maarrrrrrrrr…….. na 10 minuten gaat de brug open en kunnen we door een klein sluisje met 10 cm verval Norsholm invaren en afmeren langs de steiger. Gelijk begint het natuurlijk te gieten en het zou blijven gieten tot we al lekker lagen te slapen. Morgen Midsommardagen en dan is alles dicht na 15.00 hr dus we moeten even denken wat we nog allemaal nodig hebben want we gaan natuurlijk wel Midsommar vieren. Igor zal voor het eten zorgen deze keer en we wachten dus maar lekker af wat het gaat worden.

Midsommardagen

’s ochtends om 5 uur als ik er even uit ben hoor ik alleen maar klapperende lijnen en regendruppels op het dek. Shit in een hashpijp en kruip maar snel weer in mijn kooi en draai me lekker om. Als ik om 08.00 hr weer wakker wordt is het regenen gestopt en zie ik af en toe een stukje blauwe lucht. Wat een openbaring !! De opklaringen zetten door en we gooien alles naar buiten om alles te drogen wat er maar te drogen valt en na 2 uurtjes is het meeste ook al weer droog en de regen zijn we alweer vergeten. Is wel fijn als je wat ouder wordt, je gaat wat makkelijker vergeten hahahahaha.

Igor doet de laatste boodschappen en wij doen even de was en nog wat karweitjes. In de kreeftenval zitten 3 kreeftjes, maar even wachten of er nog meer komen en anders laat ik ze maar weer vrij dan kunnen we ze op de terugweg misschien weer vangen met hun broertjes en zusjes.

Midsommar wordt gebruikelijk gevierd in familieverband, in de ochtend is er wel iets van het opzetten van de Midsommarstång ( midzomerboom) en gaat gepaard met typische Zweedse folkmuziek en dans en is best leuk om e mee te maken. Dan gaat ieder zijn weg naar huis en dan gaat men lekker eten maken en wat drinken . Sommigen slaan dan weer wat door en ……….. ach, jullie weten het vast wel. Veel mensen gaan Midsommar ook vieren in hun vakantiehuisje wat bijna iedere Zweedse familie wel heeft en veel mensen pakken ook hun boot en gaan naar een van de honderden eilanden en vieren het daar.

De vreugde was helaas van korte duur en aan het einde van de ochtend begint het weet te gieten maar de berichten voor volgende week als we op de Oostzee liggen zijn goed al krijgen we wel te maken met tegenwind maar na vandaag voorlopig geen regen meer. Joep huurt een fiets en gaat de hort op en Igor en ik gaan nog wat boodschappen doen en spelen in een cafeetje een potje schaak.

Het Midsommar diner is een tradioneel Midsommar diner en bestaat uit nieuwe aardappeltjes gekookt met verse dille en daarbij een lekkere salade en matjessil, oftewel maatjes haring ingelegd in kruiden met daarbij een goed glas wijn en of wodka.

Het zonnetje schijnt in mijn gezicht als ik wakker wordt op deze zaterdag 23 juni. Wat ? Zon ? Oeps eruit dan, varen !!

Om 09.00 hr maken we los in Norsholm en zetten we koers naar de 1e brug, de zon is heeeeeeerlijkkkkkkk !! Alles gaat vlot lijkt het vandaag, de bruggen hoeven we niet voor te wachten en de sluizen staan al goed voor onze kant. Af en toe wat wachten maar Who cares !! Achter ons vaart een 15 meter motorjacht en heeft erg veel moeite om de sluizen te nemen, aan boord loopt een lieve vrouw van 75 die wel wil maar het niet meer kan en we steken af en toe een handje toe om hun te helpen. We snappen niet wat mensen bezield om in zo’n grote boot hier te varen .

We moeten in het totaal nog 17 sluizen en we willen er vandaag nog 14 doen en dan zijn we in Söderköping , dit is een stadje aan het kanaal en reuze gezellig al is het vaak wel wat rumoerig als de mensen vlak langs je boot lopen. Gelukkig waren we als 1e vertrokken vanmorgen en konden we de hele tijd voorop blijven varen en dus kun je dan ook als eerste een ligplaats uitkiezen . Het ging allemaal vlot en we lagen mooi afgemeerd midden in het centrum. Nu eerst een ……. Biertje !! Igor trakteert vandaag en we kunnen als het moet weer kruipend aan boord. Je weet maar nooit tenslotte. Maar het viel allemaal mee gelukkig, daarna ging een ieder nog wat rondkijken of wat rusten en toen was het alweer 18.00 hr en dat betekent diner om board !!

Morgen gaan we weer verder en de laatste 3 sluizen nemen en dan zitten we op de Oostzee en gaan we koers zetten naar Stockholm.

Na een zondagse uitslaapochtend maken we om 11.00 de trossen los en moeten we wel 50 meter varen om bij de sluis te komen. Het gaat allemaal heel erg vlot en voor we het weten gaan we weer verder en laten we Söderköping achter ons. Het is echt een mooie stad met mooie gebouwen en huizen. Je ziet er zo zich de verhalen van Astrid Lindgren afspelen.De film Madicken is hier opgenomen voor een groot deel.

Even later de tweede enkele sluis en na een uur hebben we de 3e te pakken bij Mem . Hoera, we made it. We zijn op de Oostzee na 10 dagen en 190 km te hebben afgelegd.

We kunnen helaas niet zeilen want we hebben precies wind op de kop. We varen door een prachtig gebied met honderden eilandjes en scheren. Het is erg moeilijk om het op foto vast te leggen maar ik doe mijn best om jullie een beetje te laten mee te genieten van het geen ik zie en beleef. Na ruim 4 uur varen meren we af vlakbij Arkösund aan een klein eiland en moet je met een klein touwtrek pontje naar de vaste wal. Nog zo’n 80 Nm te gaan naar Stockholm en is 3 dagen varen ongeveer (ong.160 km)

gerda

Mooie belevenissen weer Sjaak.

Janneke

Heerlijk verhaal weer ! En mooie foto’s, leuk om mee te beleven.