s-y-serina.reismee.nl

Stockholm here we come !!

Om 09.00 hr gooien we los in Snedskär en zetten koers richting een ander eiland genaamd Sävö. Na ca. 3 Nm gaat de telefoon…….. euhhhhh telefoon hier ? Het was Igor, hij liet zijn motor vol aan lopen maar zijn snelheid bleef ver achter bij wat het zou moeten zijn. Hij vroeg of we wat rustiger aan konden doen en bij hem konden blijven zodat als er iets gebeurde wij konden helpen. Even later vroeg hij of we een baaitje in konden varen zodat hij de propeller kon controleren op een visnet wat er mogelijk in kon zitten. Enfin wij dat baaitje in en we lagen nog 10 meter van de kant en het was nog 12 meter diep, 2 meter later nog minder dan 2 meter. Oeps, terug dit komt niet goed. We zijn maar voor anker gaan liggen en wachten op Igor. Hij ging steeds langzamer. Enfin na een half uurtje kwam hij en hij zei dat er iets in zijn schroef zat en het water in wilde gaan. We maakten de boten aan elkaar vast en lagen achter mijn anker met 2 boten nu. Igor het water in, brrrr was het. Gek met 12,3 graad. Maar er zat niets in de propeller dus was ook nog voor niets dat hij het water in ging. Doordat we nu met 2 boten aan 1 anker lagen en de wind van achter kwam ging het anker krabben, d.w.z. het anker breekt los en gaat over de grond en de boot gaat dus in beweging. Ik ankerde op 12 meter diep en voor we het wisten lagen we al op 30 meter diep en ging het anker dus geen eens meer over de grond maar hing in feite gewoon aan de ankerlijn onder de boot, we dreven langzaam de vaargeul in en dat geeft geen fijn gevoel kan ik jullie vertellen. Nu komt er hier niet iedere minuut een groot schip voorbij maar stuurloos ronddrijven is niet wat ik wil. Ik heb het anker maar weer binnen gehaald en Igor zijn boot beter aan Serina vastgemaakt en toen maar langzaam heen en weer gaan varen naar ondieper water toe en uit de vaargeul.

Dus als er niets in de schroef zit moest het de koppeling wel zijn dachten wij. Hij belde met de Zweedse reddingsdienst en kwamen na een uur langszij en maakten een lijn vast aan Igor zijn loodsbootje en gingen slepen naar Ockselösund naar een klein werfje aldaar. Wij volgden op afstand maar konden alles volgen via het AIS systeem waar hun precies naar toe gingen. Na een half uurtje waren wij ook weer ter plekke en toen kwam er een monteur net aangelopen om te kijken wat er was. Het bleek dat er geen olie meer in de keerkoppeling zat . Oeps, beetje slordig natuurlijk. Maar de keerkoppeling had geruime tijd zonder olie moeten draaien en we wachten in grote spanning af of eea nog zou werken als er weer olie in zou zitten. En ja hoor, met alle geluk van de wereld, de motor en de snelheid was weer normaal . Nou zonder geluk vaart niemand wel maar dit is toch wel errug heul veul geluk dat er niet meer kapot is gegaan. Enfin na een korte proefvaart zetten we weer koers naar Sävö en zal naar verwachting nog 2.5 a 3 uur varen zijn. We varen weer langs vele eilandjes en smalle maar diepe geultjes met de mooiste huisje op die eilanden. Enfin, weer wat beleefd !!

Eindelijk om 18.45 meerden we af bij een oud Loodshaventje en stoken snel de BQ op en gaan wat te eten maken en natuurlijk te proosten op het goed werken van de keerkoppeling. We liggen prachtig en de herten lopen vlakbij rond is het gras en grazen en kijken af en toe eens op naar die indringers die wij zijn. Even later liggen wij al in de schaduw maar schijnt de zon nog net op het tegenover ons liggende eiland met een felle zonneschijn.

Weer een dag ten einde en nog 2 waarschijnlijk naar hartje Stockholm !! en om 22.30 hr leggen we ons te rusten naar weer een schitterende dag op de Oostzee .

We worden gewekt door de golven van een motorjacht wat met een behoorlijke snelheid voorbij kwam met de daarbij behorende golven. Veel van die schippers hebben het boek ¨Alleen op de wereld ¨ kennelijk vaak gelezen. Maar er zijn ook schippers die even netjes gas terug nemen als ze voorbij varen en weer gas bij geven als ze voorbij zijn i.v.m. de golfslag.

Om 09.00 hr gooien we weer los en zetten koers naar Södertälje en is een voorstad van Stockholm en is vandaag ongeveer 30 NM varen (56 km) Eerst gaat de tocht langs allerlei eilandjes maar na een tijdje wordt het rechtuit en mijl na mijl, niet echt leuk maar hoort er ook bij. Voor ons vaart een Duits zeiljacht met dezelfde snelheid en is onze gids. Echter deze man vaart continu aan de verkeerde kant van de vaargeul. Wij houden de groene tonnen aan en hij de rode. We vragen ons af of hij soms kleurenblind kan zijn. Snappen doen we het niet in ieder geval, een schip dat stuurboordwal aan houdt heeft juist meer rechten dan een schip wat het niet doet. Onderweg komen we nog een Noorse tanker tegen en toeval of niet, ik ken deze rederij en type schepen van mijn werkzame tijd op Moerdijk toen ik bij errug veul zeeschepen aan boord ben geweest.

Als we de haven van Södertälje doorvaren ligt er schip zeecontainers te lossen en te laden en ………. Ja hoor, het schip heet Freya en komt uit ?????????? …………….. nou ja, Heerenveen natuurlijk. !!! Niet best als dit schip aan de Herenwal wil gaan afmeren. Zie het al voor me. !!

Het weer is weer fantastisch met korte broek en T shirt maar af en toe steekt er een noordelijke wind op en maakt het dan weer direct wel fris op het water en moet je dus weer een truitje aan. Maar goed, verder hebben we niet veel te doen dus valt allemaal nogal mee. Na 5 uur varen komen we bij de enige sluis die we nog te doen hadden in Södertälje en de deuren gaan vlot voor ons open en gaan we een halve meter omhoog dit keer en zijn we weer van het brakke water van de Oostzee af.

Als we de sluis uit zijn zoeken we naar een ligplaats en Igor wil zijn weg vervolgen maar het is nog 4 uur verder naar Stockholm en wij hebben er geen puf meer voor in ieder geval. We zien Igor morgen wel weer in het centrum van Stockholm in een afgesproken haventje . Wij schieten een box in en liggen perfect in het zonnetje en bunkeren gelijk drinkwater en vullen de diesel bij.

Het is nog 20 NM naar hartje Stockholm en doen we morgen wel met twee vingers in onze neus.

Sinds we drie dagen geleden uit de sluis bij Mem kwamen hebben we niet meer kunnen zeilen door tegenwind en of geen wind maar het weer is perfect en rond de 25 graden en morgen in Sthlm beloven ze 27 graden. Het is zomer en we zijn er bijna !!

We worden door de warmte wakker om 07.45 en vertrekken om 09.00 na de gebruikelijke ochtend rituelen. Behalve het scheren, dat is er al geruime tijd bij in geschoten .

Als we vertrekken gaan er net twee boten van het Göta Kanal voorbij die tussen Göteborg en Stockholm heen en weer varen in de zomer. Altijd leuk om deze oudjes weer te zien varen. Het zijn dan weliswaar geen stoomboten meer maar blijft mooi om te zien. Verder komen we nog een paar behoorlijke vrachtschepen tegen maar geen bekende voor mij.

Even later draaien we het grote meer Mälaren op en slaan rechtsaf richting Stockholm centrum. Stockholm is gebouwd op vele eilanden en is al een hele oude stad op zich en reuze gezellig en op zich niet druk in de zomer omdat iedere inwoner in de zomer op vakantie gaat met zijn boot of zomerhuis ergens op een van de vele vele eilanden.

Net voor 1 uur meren we af onder een hele grote boogbrug aan de westzijde van Stockholm centrum en heet de Västerbron oftewel de Westerbrug. We zien de praam van Igor al liggen en gaan langszij bij hem, hij is er niet maar wij liggen prima onder de brug in de schaduw want het is heul errug veul warm hier. Vandaag 27 gr en morgen nog eentje erbij dus onder een brug is zo slecht nog niet. In de verte ( kwartiertje lopen) zien we Gamla stan liggen en is het oude gedeelte van de stad en The place to be !!

We merken dat we echt in de stad liggen, op het water komen boten met hoge snelheden voorbij met de gebruikelijke golfslag en de auto’s rijden net boven mijn lange mast en de vliegtuigen komen ietsje hoger over maar gaan ook rakelings over de gebouwen hier. Ach, is ook wel weer apart toch ? Ik blijf hier liggen te hotsenklotsen tot maandag en Joep, de opstapper vanaf het begin stapt morgen af en zondag komt mijn niet opstapper voor een week aan boord en kan ik in de tussentijd Stockholm onveilig gaan maken.

Voorlopig dus even niet varen en dus tijd om Serina weer wat schoon te maken en op te ruimen en eens een keer weer ordentelijk uit te slapen want dat erg vroege opstaan moest verboden zijn. Hahahahaha.

Zodra we weer het ruime sop gaan kiezen zal ik jullie weer berichten. Mochten jullie zelf met vakantie gaan dan wens ik jullie vanaf de Västerbron een hele fijne vakantie en geniet ervan want gezeur zal er altijd wel blijven maar helpt je niet verder.