s-y-serina.reismee.nl

We gaan de Oostzee af en het Göta kanal in met zijn 58 sluizen.

De terugreis

28 juli ’18

Na de gebruikelijke ochtendrituelen gaan we Trosa nog even onveilig maken. De jachthaven hoef ik niet verder te beschrijven want het was niet echt iets om jofel over te doen. Toiletten werden slecht onderhouden en het was gewoon overal een rommeltje. Het was wel loei druk, Lasse Stefanz kwam daar optreden met zijn dansband en hij is ¨worldfamous in whole Sweden ¨ Dus konden we gratis mee genieten. Het stadje Trosa is zeker wel de moeite waard om te bezoeken gelukkig, het was allemaal erg pittoresk met vele oude huizen en gebouwen in een hele gezellige ambiance.

We deden ons te goed een lekker bakje koffie met natuurlijk iets lekkers erbij en daarna nog wat boodschappen gedaan en nog wat oude huizen bekeken dus al met al de moeite waard om te bezoeken en ik was er ook nog nooit geweest. ’s Middags om 13.30 hr gooien we de trossen los en verlaten de ¨fantastische¨ haven van Trosa. Het waait uit het noorden windkracht 6 en we kunnen dus mooi richting het zuiden zeilen. Het doel is Snedskär, dit is een eilandje wat ongeveer 40 NM ( 75 km) naar het zuiden ligt en heb daar hele goede ervaringen mee om daar te liggen.

Het was echt een superdag op het water, volop zon en een hele mooie wind en we zeilen langs honderden eilanden en eilandjes en soms alleen maar scheren maar het was prachtig en deze dag maakte gelijk weer goed wat een maand met te weinig wind en of verkeerde wind enigszins teleur stelde. We zeilen af en toe met de motor erbij als we in de luwte lagen van een eiland maar verreweg het meeste ging fantastisch op het voorzeil. Af en toe iemand met een te kleine p.nis die met zijn grote motorboot dacht erg dicht langs te moeten komen en waarschijnlijk dacht dat wij het leuk vonden om door elkaar geschud wilden worden door zijn golven. Echt ongelooflijk hoe weinig geduld dat soort mensen hebben. Ik voer een kleine smalle vaargeul in en de motorboot moest even wat inhouden omdat er ook tegenliggers aan kwamen maar gaf weer vol gas toen hij een klein gaatje zag en werden wij weer volledig heen en weer geschud door zijn hekgolf . Maar goed in NL heb je ook van dit soort mensen en waarschijnlijk overal wel. Ze snappen niet hoeveel overlast ze een ander bezorgen waarschijnlijk. Ik denk dat dit soort mensen hun boot als een p.nisverlengstuk zien en weten niet beter maar ze verzieken zo wel veel plezier voor een ander en ook voor de motorboten die zich wel een beetje kunnen inhouden want in de zeilerswereld zijn we echt niet dol op ¨dat motorbootvolk¨.

Maar goed, het was een schitterende tocht en om 20.30 hr meerden we af aan Snedskär aan de oostkust. Nog even lekker wat te eten maken en dan de kooi in en lekker wegdromen in de dingen die we allemaal gezien hebben onderweg en we hebben besloten dat we morgen uitslapen en blijven liggen en ons tegoed gaan doen aan zelf gebakken wafels met verse aardbeien en vanillesaus.

29 juli

Je geloofd het niet maar vannacht hebben we een paar kleine buitjes regen gehad, we zullen de goden wel kwaad gemaakt hebben maar de verkoeling was wel welkom in ieder geval. Ieder nadeel heb zijn voordeel zei een bekende voetballer ooit. Het is maar goed dat we gisteren het hele eind hebben afgelegd in de mooie noorden en later oosten wind. Nu staat er veel minder wind en komt uit het zuiden en hadden we dus mooi het hele eind kunnen motoren en tegen de golven in moeten gaan. We zitten tenslotte gewoon op zee. We relaxen hier op het eiland en bereiden ons wat voor op het ingaan van het kanaal bij Mem wat hier nog 20 NM vandaan is ,zeg maar 4 uurtjes varen en staat voor morgen op de agenda en doen we gelijk de 1e drie sluizen en gaan we in Söderköping liggen.

Het zal jullie waarschijnlijk wel zeer verwonderen maar de zelfgebakken wafels met verse aardbeien en vanillesaus waren heeeeeeeeerlijk.

Maandag 30 juli

We zijn er weer vroeg bij en helaas weer geen wind maar misschien komt deze later nog wel. We zetten koers richting Mem en varen door een prachtig scheren gebied en zoeken naar zeehondjes want die zitten hier wel. Na 3 uur zijn we in Mem gearriveerd en gaan we door de 1e sluis van de 58.

Vandaag nog 2 te doen en dan liggen we in Söderköping en daar moeten we eerst maar weer een dagje uitrusten want anders wordt het wel wat te gek. We moeten ook even wat boodschappen doen en wat diesel bijvullen, dit hadden we ook in Trosa kunnen doen maar dar aan het water was de diesel ineens 40 cent duurder per liter.

Dinsdag 31 juli

Alweer de laatste dag van een maand tijdens mijn vakantie, we doen onze dingen van de dag en het is nog steeds gewoon heet te noemen bij 30 graden. Wat een zomer maar ach, we zullen het wel verdiend hebben. S’ Avonds worden we getrakteerd op een Zweeds bandje wat komt spelen voor het kleine publiek, het is voornamelijk dansmuziek maar ach het was reuze gezellig en we konden lekker op het voordek ervan genieten met af en oe een lekkere borrel erbij was het goed toeven.

Woensdag 1 augustus

Om 08.45 hr maken we los want we willen als 1e bij de eerst volgende brug liggen als die om 09.00 hr open gaat maar zodra we los zijn zien we dat er ons al twee voor zijn en dat zit 1 groot zeiljacht bij dus maar even afwachten of dat allemaal gaat passen in de sluis die na de brug ligt. Na ons komt er nog een zeilboot aan varen. Echter hij moet wachten bij de sluis en het grote zeiljacht uit Litouwen laat ons voorgaan. Even later snappen we waarom . Een Zweeds zeiljacht heeft een opblaasboot achter zijn boot hangen met ook nog de motor er op. Dit is dus niet echt handig want constant moet je ook daar op letten en 1x het motortje tegen je boot en je hebt weer een kras erbij. Hmmmm hebben wij weer, enfin we varen toch het hele eind met hun op door in totaal 10 sluizen en een 7 tal bruggen. Het schip uit Litouwen houdt het voor gezien en blijft ergens lekker liggen dus varen wij verder met het Zweedse schip met zijn rubberboot met motor. Het ging gelukkig allemaal goed en net na de middag meerden we aan in Norsholm en het Zweedse jacht ging verder gelukkig, daar hebben we waarschijnlijk geen last meer van maar je weet maar nooit.

Donderdag 2 augustus

Het wordt steeds gekker, nu liggen er al boten voor de 1e brug te draaien om 08.30 hr. Wij zijn ook klaar dus maken we maar los en we zijn 4e in rij dus dat betekent dat we in ieder geval in de 1e sluising mee kunnen en na de sluis is er het meer Roxen wat we over moeten en is wel ruim 2,5 hr varen . We lagen met en Zweedse zeilboot en 2 Deense zeiljachten met wat oudere mensen in de sluis. Ze verstonden alleen maar Deens en zelfs geen Zweeds en het ging niet allemaal even goed en vlot maar goed uiteindelijk lagen we in het Roxen en zetten koers richting Berg waar we de 7 traps sluis gaan beklimmen. We kwamen uiteindelijk als 3e aan bij Berg om 11.30 hr dus dat betekent normaal dat je in de eerst volgende sluis mee omhoog kunt. Maaaaaaaar , je moet hier altijd met 2 woorden spreken, er lag nog een grote motorboot die er al sinds de vorige avond lag en dus die ging eerst en ging helemaal in zijn eentje omhoog. Wachten dus……………… toen even laten kwam de Juno aan, dit is een passagiersschip van het Göta kanal en vaart tussen Sthlm en Göteborg heen en weer in het seizoen met toeristen en dan blijf je een week aan boord en zijn prachtige reizen. Maar deze schepen gaan altijd voor dus wachten …………………………. En wachten betekent minimaal een uur. Er kwamen inmiddels nog veel meer jachten aan en wilden natuurlijk allemaal de sluis in. Enfin wij gingen als 3e de sluis in met het grote Deense jacht met opa erop en nog met een Zweeds zeiljacht en een motorbootje. Opa die vroeg me in de sluis of ik niet wilde wisselen van bakboord naar stuurboord tegen de sluiswand. Ik zei dat ik daar geen zin in had omdat ik dan alles om moet hangen en de sluislijnen overal opnieuw moet invoeren. Als opa gewoon een kleiner bootje had gekocht was het allemaal wat handzamer voor hem geweest waarschijnlijk. Enfin, het ging allemaal goed hoor en er was geen schade dus iedereen was weer gelukkig en een opluchting rijker want het is toch een hele ervaring.

Uiteindelijk gingen we om 15.15hr de laatste van de 7 traps uit. Tijdens het opsluizen stonden er toevallig een paar Hollandse toeristen te kijken naar ons en op mijn vraag of ze soms zin hadden om een sluizing mee te varen werd onmiddellijk positief gereageerd en hadden we dus 2 verstekelingen aan boord en na 2 sluizen stapten ze weer af en bedankten ons voor het plezier. Het was inmiddels een puinhoop geworden beneden bij de 1e trap en het lag helemaal vol met jachtjes nu en er kon er niet eentje omhoog gesluisd worden want nu kwam er een zusterschip van de Juno genaamd Diana omlaag. Kun jullie het je voorstellen hoe dat er uit gezien heeft ? Nou, het was nog erger dan dat maar wij waren boven en hadden in totaal al weer 8 van de 58 sluizen gedaan vandaag en de totaal teller staat op 21. We besluiten om toch nog maar verder te gaan want anders hebben we morgen ochtend weer die stoelendans en we hebben genoeg gedanst inmiddels. Bij de eerstvolgende sluis stond ook een Hollands gezien met twee kleine kinderen en die wilden ook graag een sluisje mee omhoog en zo geschiedde. Het ene kind vond het allemaal wel prachtig en wilde eigenlijk niet meer van boord. Leuk hoor !! en wij gingen weer verder. Hebben wij ook onze goede daad weer gedaan voor vandaag.

In 2 uur tijd hebben we nog even 4 dubbele sluizen ( dus 8 stuks) gedaan en liggen we heel erg rustig met nog 3 andere bootjes. Zo, dat hebben we hem mooi geflikt en laten de hele meute mooi achter ons want die kunnen morgen pas om 09.00 hr pas weer verder en hebben wij 2 uur voorsprong.

Na het uitvoeren van de scheepstraditie, d.w.z. de aanmeerborrel , de kreeftenval met wat kippenleverpastei overboord en al snel zitten er 2 in. Morgen ochtend maar even kijken .

We vallen die avond als een blok in slaap met een tevreden glimlach op ons gezicht, we liggen perfect en rustig en zijn de drukte nu voor.

Vrijdag 3 augustus.

We worden pas om 07.00 hr weer wakker en wordt het langzaam weer tijd om op te staan voor het vervolg van onze tocht. Echter vandaag doen we maar 1 sluis en 6 bruggen en als we om 09.00 hr vertrekken dan zijn we er nog voor twaalven dus is te doen toch ?

Na het ontbijt is het tijd om de val te lichten………….. spannend !!!!............................. en ja hoor 9 stuks in totaal en nog dikke ook !! In de winkel kosten Zweedse kreeften 30 euro de kilo !! Dat wordt smikkelen vanavond !! Om stipt 09.00 hr gaat de 1e brug voor ons open en samen met nog 3 andere schepen zetten we koers richting Borensberg. We gaan door een gevarieerd landschap van akkerbouw en bos en na 6 bruggen en 1 handbediende sluis komen we in Borensberg aan en meren aan. Omdat het nog zo vroeg is nemen we maar een lekker extra groot ijsje want in principe drink ik nooit voor 17.00 hr. Al is het dat altijd wel ergens op deze wereld.

Het was wederom een prachtige dag met volop zon en mooie temperatuur en een lekker windje die voor wat verkoeling zorgde.

We zetten ook nog even een wasje in en gaat de kreeftenval weer over boord met kippenleverpastei.

We blijven hier tot zondag 5 augustus liggen en moeten even van de welverdiende rust genieten, de boog kan niet iedere dag gespannen staan immers. !!

Gerda L

Mooi verhaal weer Sjaak.maak me toch wat zorgen.wordt jij niet tonnetje rond met al dat smullen en borreltjes?
Maar geniet er maar van.straks maar weer sporten .

Wilma van hooff

Zou zo met jullie mee willen varen. Leuk verhaal Sjaak, geniet ze! Jullie treffen uitzonderlijk warm weer voor Zweden. Gr, Jan en Wilma.