s-y-serina.reismee.nl

Vervolg van de thuisreis en de epiloog

Zondag 5 augustus

De kreeftenvangst gaat uitmuntend mag ik wel zeggen , het Boren staat erom bekend en we beginnen al klauwtjes te krijgen. We liggen heerlijk rustig achter een Nederlands schip uit Sneek.

We varen om ongeveer 09.30 hr weg uit de mooie gasthaven met zeer goed voorzieningen en gaan het Boren op. Ineens valt de snelheid terug van 5,5 kn naar 3 kn. Oeps , wat nu ????? De motor wil niet meer………… hebben wij weer ………….. ahhhh …………..dan zien we het, allemaal wier en heb een hele vracht aan mijn roer hangen. Maar even flink achteruit slaan en slingeren met het roer en hopen dat we het wat kwijt kunnen raken en ja hoor we kregen weer wat snelheid gelukkig. Laer bij de vijftrapssluis in Borenshult hoorden we dat iedereen er last van gehad had en sommigen hadden gewoon helemaal stil gelegen. We moeten even wachten op omhoog gesluisd te worden maar dan gaat het rap. Er staat heel veel wind en we vragen ons af of Motala wel zo fijn is om te gaan liggen want het Vättern meer geeft flinke golven en rollen zo de haven in. We besluiten dat het na de 5 trapssluis voldoende is en we gaan lekker rustig liggen in Borenshult. Weliswaar geen stroom maar we hebben de zonnepanelen en dat is precies genoeg om de koelkast aan de gang te houden met al die kreeften en zo. Ook hier gaat de val weer overboord en met succes. Ze blijven maar komen en allemaal mooi aan de maat. We zijn nog even in het lokale industriemuseum geweest en was zeer interessant om te zien welke moderne zaken men hier kon maken ruim 100 jaar geleden en ze hadden zelfs hun eigen standaard voor die tijd. De Motala Standaard.

Na een heerlijke nacht en ontbijt in de kuip in het zonnetje gaan we verder met onze reis.

Maandag 6 augustus

We hebben vandaag wel 1 sluis met een zeer groot verval van 5 centimeter, we moesten aan de lijnen hangen om alles in bedwang te houden, we werden zelfs zeeziek in de sluis van alle golven en deining en er kwamen nog dolfijnen langs en zo.. Nee hoor, het was met twee vingers in de neus en we hebben alles bij elkaar een uur gevaren en toen hadden we het al weer verdiend en meerden aan in Motala aan het Vättern . Motala is een redelijke stad voor Zweedse begrippen en je hebt er een redelijk centrum en ook wel gezellig nu in de zomer. We zetten de kreeftenval weer overboord en gaan het centrum in. Na terugkomst bleken er al 8 kreeften in de val te zitten dus dat wordt weer smullen. Tineke wil er graag kreeftensoep van maken, is wel wat decadent natuurlijk om aan boord van de Serina zelf gemaakte kreeftensoep te eten maar we slaan ons daar wel doorheen waarschijnlijk.

Er liggen Noren naast ons en die kijken even mee hoe het er aan toe gaat en raken ook helemaal in de ban van de kreeften.

Rond 18.00 licht ik de val weer even en weer een stuk of 6 erbij, het gaat maar door maar zodra we aan de overkant van het Vättern zijn is het voorbij en dus genieten we er nu maar even van.

Dinsdag 7 augustus

We blijven liggen want we zijn nog zeer vermoeid van de reis van gisteren ( 1 sluis en 3 bruggen !!) en we treffen wederom 18 kreeften in de val aan. Het begint wel serieus te worden nu en we gaan al in het groot denken en ik denk dat we binnenkort in de Quote 500 komen te staan.

We vermaken ons prima en Tineke is druk bezig met haar kreeftensoep en doen voor de rest rustig aan en morgen willen we verder het Vättern op naar Vadstena en kunnen we mooi rond een slot liggen.

Woensdag 8 augustus

We lichten de kreeftenval om 09.00 hr en we schrikken er zelf van, ik kon ze door het krioelen niet goed tellen en ben bij 23 op gehouden met tellen. Pfff wat moeten we hiermee ? Ik heb ze maar terug gezet en de vrijheid gegeven. Maar het tekent wel hoeveel er onder ons op de bodem moeten zitten. Duizenden en duizenden.

We vertrekken om 10 hr en zetten koers naar Vadstena, we kunnen eindelijk weer eens zeilen, eerst gaat het nog wat langzaam maar gaande weg trekt de wind verder aan en zeilen we heerlijk. He he, eindelijk, pfffffffffffff dat heeft even geduurd zeg. Na 2 uur komen we in Vadstena aan en we waaien alle kanten uit behalve waar we willen liggen. Hmmm jammer dan maar niet in de slotgracht van het kasteel maar op een andere plaats. Het is heet en we houden ons een beetje schuil in de kajuit en als het na vieren is gaan we er op uit. We bezoeken het kasteel en komen even later pardoes in een oldtimerfestival terecht. Nu zijn we de jongste niet meer maar het ging om auto’s en andere oude vervoersmiddelen en was erg gezellig en ook met de band die R&R muziek maakte.

Nog wat boodschappen gedaan en terug naar de boot en dat was maar goed ook, want iedereen was nog lekker aan het feesten toen er ineens een flinke wind opstak en alles wat los lag met zich mee nam. Wij konden keurig op tijd alles vastmaken en de luiken sluiten maar regen kwam er maar een klein beetje in feite maar het friste wel even lekker op gelukkig. Morgen weer een dag hopelijk en gaan we het Vättern oversteken.

Donderdag 09 augustus

We zijn aan de laatste week begonnen, oeps dat is schrikken.

We varen om 08.30 hr weg uit Vadstena terwijl iedereen nog in ruste is , direct buiten de haven trekken we het zeil eruit en zeilen met een mooi windje richting Karlsborg aan de overkant van het Vättern meer. Na 15 Nm (30 km) meren we aan in Karlsborg en gaan we even boodschappen doen en we besluiten nog maar even door te varen omdat ik een mooiere overnachtingsplaats weet dan hier in Karlsborg, na een uur meerden we aan in Forsvik net voor de laatste opgaande sluis van de 40 en daarna nog 18 sluizen naar beneden voor we aan het einde van het kanaal zijn.

Omdat we beiden toch wel de kreeftensoep errug lekker vonden gaat de kreeftenval met hondenvoer maar weer over boord om voor de laatste keer nog wat kreeftjes te vangen, want na de sluis dan is er geen kreeftje meer te bekennen denk ik maar we gaan het zeker nog wel proberen natuurlijk. We besluiten om maar heerlijk te gaan barbeknoeien en hadden heerlijke zalmmoten erop liggen met dille en een schijfje citroen. MMMMMMMMMMMMMMMM kan ik je vertellen. Onder tussen af en toe de val even lichten en het werden er weer steeds meer en na 4 uurtjes de val over boord gehad te hebben zaten er al meer dan 20 in en van een mooie grootte ook nog. In Motala konden we ze kopen in de winkel voor 36 euro de kilo en hier vang je ze zo even. Er gaan er ongeveer 15-20 in een kilo. Zo komt Jan Splinter door de zomer !!

Vrijdag 10 augustus

Om 09.30 hr varen we rustig de laatste opgaande sluis in met 3.5 mtr hoogte verschil. Het waait wel behoorlijk en is dezelfde storm die NL gisteren teisterde. Na de sluis varen we door het mooiste gedeelte van het hele kanaal richting het laatste meer in het kanaal genaamd Viken. Viken betekent ¨hoek¨en dat hebben we geweten.

Op een gegeven moment moesten we 90 gr de hoek om die toen kregen we ineens de wind vol op de kop. Het was windkracht 6 en regelmatig windkracht 8 op de kop in windstoten en natuurlijk met de bijbehorende golven die over het dek sloegen en ons even een douche wilden geven. Het was echt een ¨stijf tochie¨ !! Maar het dek was weer gewassen. Ieder nadeel heb zijn voordeel zei een bekende Nederlandse voetballer.

De motor stond vol aan en we deden nog maar net 4 kn (7 km) per uur. Het hele schip schudde en beefde tegen de golven in. Het duurde al met al een goed half uur en toen waren we van het meer af en lagen we in de luwte van de bomen. De kreeften in de emmer op het achterdek zullen wel zeeziek geweest zijn denk ik.

Om alle douches te ontwijken, want eentje is genoeg vond ik, zat ik ook onder de buiskap weggedoken en stuurde van vanonder de buiskap maar moest af en toe wel naar buiten om te kijken of we nog goed zaten in de vaargeul. Je wilt met dergelijk weer niet op de rotsen lopen zo hadden we bedacht. De temperatuur was prima maar het woeide errug flink heul veul.

We voeren nog een half uurtje door het kanaal weer in en toen zijn we aan gaan meren in Wassbacken ,dit is een mooi haventje vlakbij een camping en hier troffen we ook nog aardig wat oude ¨buren ¨van de afgelopen tijd. Zo lag opa Deen er ook en een Duits stel waar we in Motala naast lagen. Dat gaat nu eenmaal zo, zo ben je elkaar een paar dagen kwijt en dan zie je elkaar weer want je hebt toch allemaal hetzelfde einddoel. Het is wel weer altijd leuk op die manier en kun je wat info uitwisselen waar je gelegen hebt en wat je beleefd hebt. ’s Avonds een partijtje midgetgolf gespeeld en onze oosterburen waren vastbesloten dat het hier om Nederland – Duitsland zou gaan. Ik zal jullie verdere details besparen maar de eindstand was 1 -0 voor Nederland.

Een ander iets wat mij helemaal niet bevalt is dat ik sinds 28 juni weer een lange broek aan moet doen en ook weer sokken en een dunne trui. Het lijkt hier even gedaan met de warme zomer voor in ieder geval de komende week. Ook Tineke had nog geen lange broek aangehad aan boord en kan ook wel janken maar we slaan ons er wel doorheen.

Hmmmm, we liggen vlakbij een rij bomen die aardig te keer gaan en net is er een grote dikke tak aan de andere kant van het haventje finaal afgebroken door de hele sterke wind. We hopen dat het wel goed blijft gaan aan deze kant van de haven.

Morgen gaan we waarschijnlijk weer wat verder maar in de loop van de dag gaat er nog meer wind komen dan vandaag dus we kijken het even aan.

Zaterdag 11 augustus

We liggen met 6 boten in het haventje en om 09.00 is het een grote uittocht, 5 boten maken los en als de brug om de hoek open gaat is het gas geven. Opa Deen is ook van de partij . Het was een lange sliert in het kanaal en de andere bruggetjes gingen ook allemaal op tijd open, alleen de spoorbrug in Töreboda moesten we even wachten . Om 11.00 lagen we alweer vast in Hajstorp en zaten we aan de koffie in het zonnetje. Zo doe je dat als pensionado’s, het is geen aangenomen werk tenslotte !

We blijven hier liggen tot maandag en liggen hartstikke rustig en mooi tussen de bomen. Het grote voordeel is dat ze hier heel erg lekker ijs hebben en is een reden te meer om hier te liggen.

Later op de dag probeer ik nog wat kreeftjes te vangen en wat ook goed lukte weer en met de nachtvangst erbij hebben we er al weer 16. Ben benieuwd tot waar ik ze kan vangen.

De lucht die betrekt in de loop van de dag en we krijgen een onweersbuitje over ons heen en daarna is het regenachtig en gaat de temperatuur naar beneden en ’s avonds gaat de kachel erbij aan . Oeps, hoe snel kan het omslaan ?? Jammer hoor net 4 dagen voor onze terugkomst in Otterbäcken.

Zondag 12 augustus.

Na een krachtig weekend slaapje om 10.30 hr vertrokken en vandaag willen we voor eht eerst naar beneden gaan sluizen. Hmmmm dat is schrikken, er zijn nog 2 boten die naar beneden willen en wij komen achterin de sluis te liggen en is normaal geen enkel probleem, echter het zijn allemaal trappen van 2 of 3 sluizen en zit je met een verhoogde sluiswand in de 2e sluis en is gewoon niet handig om zo te gaan sluizen. We doen er even 4 en gaan dan aan de wachtsteiger liggen en laten de andere twee maar lekker voortgaan. Ik praat even met de sluismeester dat we over een uur wel verder willen en is totaal geen probleem voor hem en dan kunnen we gewoon voorin de sluis liggen. We verdoen onze tijd maar met even een vers schepijsje met 2 grote bollen weg te werken. He bah zullen jullie wel zeggen maar , Mmmmmmmmm heerlijk hoor dat ijs hierin Zweden. Na een uurtje worden we verder naar beneden gesluisd en doen na de 1e 4 sluizen nog eens 5 sluizen erbij naar beneden en zijn we toch al weer ruim 20 meter gezakt. Na ruim 5 km gevaren te hebben vinden we dat we weer genoeg gedaan hebben voor de zondag en gaan lekker uit de wind bij Norkvarn liggen, hier lig je keurig beschut door de bomen want het waaide echt stevig en het varieerde tussen windkracht 4 en 6 in vlagen maar met sluizen waai je heel gemakkelijk weg omdat je geen snelheid meer hebt en dan ook niet kunt sturen. We blijven hier lekker liggen tot morgen en dan gaan we naar het eindpunt van het kanaal op 1 sluis na en kunnen we dus gebruik blijven maken van de kanaalservice gelegenheden zoals gratis douches en elektriciteit. Maar het begint wel op de te schieten nu. Nog 3 daagjes en dan is het voorbij.

Maandag 13 augustus

We nemen de sluisopening van 10.00 hr en is maar een enkele sluis dus dat gaat gesmeerd. Dan krijgen we nog een enkele sluis en dan een paar bruggen en dan nog 5 sluizen waarvan 2 stuks 2 traps zijn en dan nog een enkele. Het is prachtig mooi zomer weer en oude tijden herleven weer. Goed voor onze oude botten !! hahahaha We blijven in Sjötorp liggen en moeten nog 1 simpele en enkele sluis doen en dan hebben we ze alle 58 gehad en dat maal 2 is dus 116 in totaal deze vakantie. Daarna moeten we nog 1,5 hr varen naar Otterbäcken en zijn we weer thuis.

In Sjötorp heb je altijd veel bekijks van mensen die naar het sluizen komen kijken en we zijn in totaal deze reis wel 100x op de foto gezet maar is altijd erg leuk en gezellig. Ook regelmatig Nederlanders gesproken . In de loop van de middag komt er een heel konvooi met Deense zeilschepen en ………… opa Deen is er natuurlijk ook bij. We hebben i.v.m. het warme zomerweer maar een aanmeerijsje genomen want dat hadden we natuurlijk dik verdient na de 9 sluizen van vandaag. Het zakken is echt appeltje eitje hoor als je het een keer gedaan hebt en gaat razend snel want ze gooien de schuiven in 1x vol open dus je zakt snel. We zijn dus nu van 0 meter in de Oostzee geklommen naar 92 meter en liggen nu weer op 44 meter en woensdag op 42 meter hoogte in Otterbäcken. Hier hebben ze goed wasmachines en drogers staan en dus gaan we morgen en woensdag aan de was en kan alles zo gewassen en droog de kast weer in.

Dinsdag 14 augustus

Het regent, het regent grote druppels water en het gaat maar door en door….. vandaag wordt een volledige regendag zo zijn de voorspellingen en valt er weinig te beleven maar geeft mij mooi de tijd om het verhaal te schrijven van de afgelopen week en deze vakantie af te sluiten v.w.b. deze laatste reis met Serina. Ik heb besloten om haar te gaan verkopen en naar wat anders op zoek te gaan. Ik heb wel ideeën om met een motorboot ook weer wat lange reizen te gaan maken naar b.v. de Middellandse zee via België en Frankrijk door de kanalen of richting Zwarte zee via de Rijn en Donau. Sluizen dat kan ik inmiddels wel en naar de Middellandse zee zijn het er iets van 270 dus……. Maar goed, we zien wel wat het gaat worden.

We zijn in totaal precies 63 dagen onderweg geweest en zijn dus 9 weken.

In die 9 weken heb ik in totaal 603 Nm oftewel 1115 km gevaren.

De motor heeft 119 uur gedraaid in totaal en alleen de dynamo is kapot gegaan. Deze 119 uur heeft om en nabij 200 ltr brandstof gekost.

In totaal zijn er 4 opstappers aan boord geweest t.w. Joep op de heenreis naar Stockholm, Peggy voor een rondje Mälaren en evenzo Jan en tot slot Tineke voor de hele thuisreis van 4 weken van Stockholm naar Otterbäcken. Iedereen van harte bedankt voor jullie aanwezigheid , gezelligheid en ¨werk¨ en inzet aan boord en mogelijk tot ziens.!!

Deze 9 weken werden vooral gekenmerkt door fantastisch zomerweer en de regendagen zijn op 1 hand te tellen . De dagen waarop er maar een buitje viel niet meegerekend maar die waren meer dan welkom.

Tot slot, jullie thuis, ook van harte bedankt voor jullie reacties en meeleven tijdens en met onze tocht. Het is best wel veel werk zo'n blog maar toch ook zeker leuk om te doen.

En………………. Toen kwam er een olifant en die blies het hele verhaaltje uit !!

Tot over 4 weken in Holland !!

Ingrid

Genoten van je reisblogs. Zo toch het gevoel gehad er een beetje bij te zijn! Goede reis terug...

Opstapper Jan

Hoi Sjaak,

Een leuke blog en ik heb een mooie week gezeild, of misschien beter gemoterd, met jou.
Jammer dat je de boot toch gaat verkopen maar hopelijk koop je er iets anders leuks voor terug.

Groetjes en misschien tot ziens!

Jan

Janneke

Grootse plannen, leuk ! Weer een nieuwe uitdaging he? Maar al die trips in Zweden... als je terugkijkt: wat een avonturen, wat een mensen heb je ontmoet en zijn er langs gekomen. Je bent wel van plan je huisje te houden toch?

Gerda Suijkens

Hoi Sjaak, je hebt ons mooi laten meegenieten van je verhalen en foto’s tijdens de tocht. Bedankt.

Magda

Hoi Sjaak
Wat een mooie reis heb je weer gehad zeg. Groetjes aan Tineke en tot ziens

Ellie Dijksma

Genoten van je verhalen Sjaak, je kunt het af en toe mooi vertellen haha.
Prachtige foto's ook...
tot over een paar weekjes!

leo

Hoi Sjaak en Tineke
Mooie verhalen!!, maar een kreeften restaurant beginnen!!!