s-y-serina.reismee.nl

Het gaat langzaam maar we zetten door met vallen en opstaan.

Op zaterdag 16 juni gaat om stipt de brug in Karlsborg voor ons open om ons er door te laten en het Vättern meer op te gaan en te beginnen aan de oversteek naar Motala aan de oostelijke oever. Vättern is ook een zeer groot meer maar met veel minder eilanden dan Vänern. Toevallig is de fietswedstrijd ¨Vättern runt ¨ aan de gang en de fietsers zullen wel bij zijn geweest met onze doorgang, konden ze even rusten . Hoewel ???? Fietstochtje van 297 km en de eersten zijn die nacht om 00.30 hr al gestart . Mijn broer heeft er vroeger ook wel eens aan gedacht om hier aan mee te doen meen ik maar is er helaas nooit van gekomen.

We arriveren vroeg in de middag in Motala en het is een drukte van jewelste met al die honderden fietsers die finishen hier bij de haven. Het is een hele gezellige boel hier en we storten ons ook in het feestgedruis door ergens een ijsje te gaan eten in plaats van de aanmeerborrel zo vroeg op de dag.

Het was een heerlijke oversteek die we voor 90% konden zeilen en in het zonnetje. Was puur genieten in ieder geval en dat is precies het doel. We varen weer op met het loodsbootje uit 1942 en hij op de motor en ik op zeil konden we elkaar goed bijhouden.

Even later toen we beiden afgemeerd lagen hebben we maar eens nader kennis gemaakt met de schipper aan boord van Serina samen met een glas wijn. Een hele aardige man die veel gevaren had in zijn leven en nog van alles deed in de schepen business. Hij had ook een klein werfje en gaf ons nog wat tips waar we goed konden liggen en hij gaat maandag , net als wij, ook weer verder het kanaal in en te beginnen aan de laatste 36 sluizen naar beneden. We besluiten om maar samen verder op te varen maandag.

Zoals het weer tijdens de oversteek erg mooi was zo slecht gaat het hier de komende week worden met heul errug veul wind en we gaan het allemaal zien of we moeten blijven liggen.

Joep , de opstapper, is jarig vandaag op zondag 17 juni en is 70 geworden. Hij is er niet echt blij mee en hij gaat het samen met vrienden vieren die hier in Zweden wonen en ik blijf aan boord en ga maar de route over de Oostzee voorbereiden .Ik kan niet naar buiten want het regent steeds vandaag voor het eerst sinds 4 weken dat ik hier ben maar de natuur heeft het hier wel keihard nodig.

Het is als we het kanaal komen deze week nog zo’n 125 NM naar Stockholm over de Oostzee maar als we door het weer gedwongen worden wat meer binnen door te gaan dan is dat wel iets korter en komen we aan de andere kant van Stockholm uit maar is geen bezwaar. Dus alle kaarten en boeken op tafel en heerlijk gaan puzzelen.

De maandag 18 juni begint met heel veel wind en vooral sterke rukwinden. Gisteravond hadden we een rukwind met meer dan windkracht 8 dus daar worden wij als zeilers niet echt vrolijk van in een kanaal. Vooral niet omdat we steeds stil liggen om te wachten voor een brug of sluis. Vandaag doen we weer 6 sluizen en moeten we er nog een 30 stuks tot de Oostzee.

Bij de 1e sluis in Motala, is het alsmaar wachten en het gaat helemaal nergens over. De sluisstewards zijn vaak scholieren die het als vakantiewerk doen en aan het begin van het seizoen moet iedereen nog even in zijn of haar rol groeien. De volgende sluissteward maakt het helemaal bont, het is en 5 traps sluis dus 5 sluizen vlak achter elkaar en je vaart van de ene sluis de andere in. Die wilde hat water aflaten naar de volgende sluis zoals normaal maar vergat ff dat deze nog tot zijn nek volstond met water. Stop, stop, ho ,ho . Je raadt het al, weer wachten tot ze het opgelost heeft. Dan komen we op het Boren een meer van ongeveer 6 zeemijlen lang. We waren net de sluis uit en hup het voorzeil eruit en we speerden echt door het water met zo’n 6,5 knoop naar de andere kant van het Boren en dan kom je in Borensberg uit. We bleven op zeil 2 motorboten voor en we liepen steeds meer uit. We willen blijven liggen in Borensberg want ze geven heul errug veul wind op weer voor morgen. Komt wel goed uit want het lampje van de dynamo blijft branden en dat betekent een kapotte dynamo. Gelukkig weet Igor raad, ( Igor is de schipper van het oude loodsbootje waar we al de hele tijd mee opvaren.) Hij weet er eentje te vinden in Motala waar we net vandaan komen. Morgen maar even met de bus naar Motala vanuit Borensberg de dynamo ophalen. De firma wil de dynamo ook wel even brengen a 60 euro bezorgingskosten. De bus kost 7 euro dus snel verdiend dor in de bus te zitten.

Het Götakanal en ook het Vättern staat bekend dat er heel erg veel rivierkreeftjes in zitten. We hadden zondagavond al een korf overboord gezet met wat sardientjes erin en hadden een behoorlijke oogst maar hier in Borensberg is de oogst groter en zijn de kreeftjes ook een stuk groter. Ik heb ze 5 minuten gekookt in 1/3 deel water en de rest bier en een bosje verse dille en zout en vanavond hebben de eerste kräftskiva aan boord van de Serina. Het is een echte Zweedse traditie en is meestal in de eerste week van augustus omdat dan de jonkies van dat jaar ook volwassen zijn.

Maar de jonkies had ik natuurlijk terug gestuurd naar hun moeder om wat groter te worden en ze dan weer misschien te vangen als we terug komen over 2 maanden. Enfin, Joep, Igor en ik hadden het reuze naar ons zin met een alcoholische versnapering ( of een paar meer dan een dat weet ik niet precies meer!!!) en alle kreeftjes waren snel soldaat gemaakt.

Toen we uitgefeest waren lichtte ik de korf even om te kijken en wat schetst mijn verbazing ……………. Weer een hele lading met vooral grote kreeftjes. Mmmmmmmmmmmmmm, gaat goed zo, morgen weer een kreeftenfeestje ( Kräftskiva , spreek uit kreftgiwa) . No reason for a party !!

Om 23.00 hr lagen Joep en ik al weer te kooi want we waren toch wel moe van al dat gewerk en andere dingen. Morgen weer een dag en doen we rustig aan. Ik met de bus naar Motala om de dynamo en Joep gaat wat rond kijken en wat boodschapjes doen.

De rustdag gaat met het halen en weer inbouwen van de dynamo en alle andere dingetjes snel voorbij en we offeren ons maar weer op om de kreeftjes op te eten en jullie weten het, vis moet zwemmen, het is nu eenmaal zo.

Terwijl ik in de watersportzaak sta om de dynamo op te halen komt er iemand binnen met een krat vol met gerookte vis en toen ik weg liep met een loodzware tas met 2 dynamo’s erin ( de oude om te kijken of het dezelfde was en de nieuwe ) De man met de gerookte vis komt ook naar buiten en vraagt me of ik ook vis wil, nou ja, een heerlijke gerookte vis is nooit weg en als ik er 2 koop hebben we allemaal een flinke moot vanavond. Hij begint te vertellen dat hij zelf vist en ook rookt dus al snel hadden we een gesprek en zat ik lekker in zijn auto die me naar de busterminal bracht. Ziezo , dat scheelt me en half uurtje lopen met die loodzware tas. Toen ik zei dat ik ook weer terug kwam via Motala nodigde hij me uit om bij hem te komen kijken thuis bij zijn rokerijtje. Kijk zo doe je ook wel weer kontakten op en misschien een goed adresje voor een heerlijke gerookte vis , dit i.p.v. zo’n fabrieks gerookte vis.

Morgen weer een dag en dan gaan we er tegen aan en krijgen we naar alle waarschijnlijkheid een 7 traps sluis en is de grootste bezienswaardigheid van het Göa kanal. We beginnen morgen met een sluis die we zelf moeten bedienen in ieder geval. Shit, moet ik ook nog aan het werk zo vroeg in de ochtend om 09.00 hr. Ben ik niet meer gewend en ik kan je verklappen, het went errug snel !

Om 09.00 hr gaan de trossen op deze woensdag 20 juni los en gaan we eerst door de zelfbedieningssluis en vervolgens nog een aantal bruggen die vlot open gaan voor ons. Joep heeft een praatje gemaakt met degene die vandaag de bruggen bediend en het gaat gesmeerd.

Even later houdt ons geluk toch weer abrupt op en blijkt dat het camerasysteem niet goed werkt waardoor degene die de bruggen op afstand de bruggen bediend niets meer kan zien en dat is toch wel zo fijn als ze dat wel kunnen doen. We proberen af te meren voor de brug maar ik kan doen en laten wat ik wil maar volgens mij liggen we in de blubber vast. Hmmm hebben wij weer maar we liggen gelijk ook gemeerd dus kan er weinig gebeuren ondanks de best harde wind. Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Even later komt de brugwachtster en gaat de brug open maken en ze wacht met sluiten tot ik weer uit de blubber ben geploegd en zo geschiedde. Ik lag ook bijna midden in het kanaal dus is niet echt een langdurig succes waarschijnlijk.

En ja hoor, een paar keer flink gas en dan komt Serina weer vrij en gaan we door het bruggetje en vervolgen we onze weg. Het landschap is zeer wisselend en we varen veelal langs koren velden en weilanden. Joep zag een koe en vroeg me of dat nou een eland was. Ik zei natuurlijk ja en hij is nu helemaal gelukkig want hij heeft een eland gezien. Ach, het maakt niets uit als je maar gelukkig bent toch ?

We willen vandaag mijlen maken maar we hadden al de storing van de camera’s en nu zegt de sluiswachter dat de spoorbrug kapot is een stuk verderop en er al veel schepen voor liggen. Het begint ook te regenen en aangezien ik van suiker ben stoppen we er maar mee voor vandaag. Helaas hebben we de 7 traps sluis nog niet gehad maar we blijven er vlak voor liggen en hopen op betere tijden morgen. Dus voor de volgers op de kaart, we blijven liggen in Berg voor de 7 traps sluis. Bekijk dit maar eens op Google, zulke moie foto’s kan ik niet maken helaas, mijn droontje heb ik niet bij.

Onze Igor is inmiddels ook gearriveerd en ik ga nu de kreeftenkorf overboord zetten met wat tonijn uit blik. Morgen weer een dag !


We zijn onderweg en zijn op het Göta kanal op het 1e deel.

We zijn op weg.

Ja hoor ,we zijn op weg. Woensdag 13 juni om 14.00 gingen de trossen los en kozen we het ruime sop van het Vänern, nou ja, ruime sop, dat viel nog wel mee. Er stond erg weinig wind en dus gebruikten we het ijzeren zeil om naar Sjötorp te varen om het Göta kanal in te schieten. Dit is ongeveer 1,5 hr varen vanuit Otterbäcken.

Een goede Zweedse kennis belde me om te vragen hoe laat we in Sjötorp zouden zijn, hij wilde met een paar mensen die bij hem logeerden uit China komen kijken. Ik bood hem aan dat ze wel een paar sluizen konden meevaren en van die uitnodiging werd dankbaar gebruik gemaakt dus deze we de eerste 3 sluizen met 5 bootvluchtelingen erbij en meerden direct na de 3e sluis met brug weer af.

Tusen tack ! ( duizend x bedankt ) en we namen weer afscheid. We zouden vroeg de kooi in gaan want de andere ochtend was het om 08.45 hr varen geblazen en de hele dag sluizen nemen en nog meer sluizen nemen.

De andere dag om 08.50 hr ( 5 minuutjes later want je wilt ook wel eens lekker uitslapen als pensionado tenslotte) en al snel lagen we voor de volgende brug en daarna begon het op en af springen van de boot. In totaal hebben we vandaag alleen 16 sluizen gedaan en plus de 3 van gisteren maakt al 19 van de 57 dus een leuk beginnetje. We hebben een paar trappen gehad van 2 en 1x een trap van 3 sluizen. ( zijn 3 sluizen direct achter elkaar en vaar je van de ene de volgende in)

We meren om 15.00 hr aan in Hajstorp op wel 13 km varen van Sjötorp, wat kan een mens het toch druk hebben met die paar mijltjes. Pffffff. Enfin, we hebben ons hoogtepunt en we liggen nu op 91,5 meter hoogte boven de zeespiegel. Vänern ligt al op 42 meter. We hebben nog 38 sluizen te gaan en die gaan allemaal naar beneden toe tot aan de Oostzee aan de Zweedse oostkust waar we weer op 0 meter boven de zeespiegel liggen.

We hebben de hele dag opgevaren met een Noors jacht die ook onderweg was naar Stockholm maar wel wat meer haast had dan wij en liet dat keer op keer ook merken door vlak voor een brug te gaan liggen, hij was van gedachte dat ze hem dan beter konden zien. In het begin voer ik voorop maar al snel nam hij de leiding over en lag hij voor mij in de sluis en ik vlak achter hem en steeds in dezelfde sluis en ik lag in feite nu op de beste plaats in de sluis maar dat snapte hij niet denk ik. Iemand die haast heeft mag van mij haast hebben hoor en je moet al een hele grote snelheid hebben om de sluisdeuren open te varen en de bruggen te doen openen.

Morgen willen we naar Karlsborg aan de westelijke oever van het Vättern ( het andere grote meer van Zweden) en hebben we vooral bruggen en maar 2 sluizen waarvan we er eentje zelf moeten bedienen.

Om 09.00 hr maken we los en gaan op pad richting de eerste brug, met ons vaart er nog een oud houten loodsbootje uit 1942 met een alleraardigste Zweed. Het boot je ziet er niet uit en ook de uitrusting is maar minimaal te noemen maar we varen het hele eind met elkaar op, door de sluizen en over de meren, op het Viken meer kunnen we het zeil eruit trekken en gaan wij harder op het zeil dan hij op de motor. We halen de 6,6 knoop oftewel zo’n 12 km/hr en is heerlijk snel. Aks Serina er zin in heeft dan gaat ze ook ervoor. Prachtig zonnig weer met af en toe een wolkje voor de zon . Gewoon een fantastische dag. We hebben nog 1 zelfbedieningssluis gehad met 20 cm verval en de volgende sluis bij Forsvik gingen we al weer 3 meter naar beneden en tot de Oostzee hebben we nog 36 sluizen te doen die allen naar beneden gaan.

Om 15.45 hr meren we af in Karlsborg, dit ligt aan de west oever van het Vättern en dit 21e grote meer van Zweden willen we morgen gaan oversteken naar Motala. Joep is zondag jarig en wordt 70 dus dat moet even goed gevierd worden. Feestje, Biertje !!

Na het afmeren natuurlijk volgens de scheepstraditie een afmeerborrel en daarna snel naar de ijsboer om snel een heeeeeeerlijk ijsje te halen met 2 bollen schepijs met heul errug veul smaken.


Dit is een test, dit is een testvaart.

Voorwoord bij dit verhaal:

Op het moment dat we wilden vertrekken vorige week gleed mijn telefoon uit mijn overhemd het water in en kon ik er alleen nog maar even naar zwaaien en had ik dus helemaal niets meer. Nu , 10 juni heb ik weer een telefoon en dankzij de hulpvaardigheid van Ingrid heb ik nu ook weer mijn NL simkaart gekregen via de post en ben vanaf nu weer online.

Tevens hebben we in geen enkele haven waar we de afgelopen 1,5 week internet gehad waardoor we dus geen verhalen en foto’s konden posten. Maar hopen dat dit met de echte reis beter gaat maar dat verwacht ik eerlijk gezegd wel.

Vertrek komt steeds dichterbij

Serina is er helemaal klaar voor en uitgerust met alles wat mee kan. We moeten wachten tot de 14e juni omdat dan het Göta kanal open gaat voor het seizoen. Dus varen we een beetje rond op het meer en genieten we van de rust.

Jullie kunnen mij ook precies volgen op internet als jullie dat willen net als de laatste keer 2 jaar geleden.

Hierbij de link naar Vesselfinder: https://www.vesselfinder.com/nl/?mmsi=244710902 en als het goed is zie je dan Serina op de kaart liggen en als je er op klikt krijg je een foto te zien .

Ik heb de link ook op de Reismee website gezet.

Donderdag 30 mei 2018

Serina ligt inmiddels 5 cm dieper in het water en alles zit er nog niet in. We ( Tineke en ik ) gaan straks vertrekken voor een toer over het Vänern meer, het weer is nog steeds prachtig alleen wat erg weinig wind en moet alles op de motor , maar goed, had het maar geen motor moeten worden.

De bedoeling is dat we ca.10 dagen weg zullen blijven en we zien wel waar we uitkomen. Met dergelijk weer is het overal goed toeven. Denk wel dat we haventjes moeten zoeken waar electra is om het bier een beetje koel te houden hahahahaha en nog wel zaken die wat koeling behoeven met dit weer. Het doel voor vandaag is Skeberga op het eiland Torsö recht boven Mariestad. Achter de meeste eilandnamen staat in Zweden vrijwel altijd een Ö, en een Ö betekent eiland in het Zweeds. ( Spreek uit EU) Zoals gezegd liggen er zo’n slordige 22.000 eilanden en scheren in dit meer en we zullen proberen jullie daar een beeld van te geven hoe schitterend de natuur hier is.

Om 15.30 hr is het zover, de 1e achtertros gaat los en floep daar gaat Sjakie zijn mobiele telefoon en verdwijnt naar de diepte. De watertemperatuur is nog te fris om er achteraan te duiken en laat de telefoon maar in vrede rusten in het zeemansgraf. Grr, heb ik weer, ik kan niemand meer bereiken en niemand mij. Echter inmiddels heb ik al weer een andere telefoon maar met een Zweeds mobielnummer en prepaid dus ik heb geen internet als ik niet in een WIFI zone ben. Ik hoop vanaf 10 juni weer op mijn oude nummer bereikbaar te zijn en dat alles weer normaal functioneert en tot die tijd kan ik geen Whattsapp b.v. lezen en alle gestuurde berichten kunnen niet worden gelezen omdat ik alles opnieuw moet installeren op mijn nieuwe telefoon.

Enfin, ondanks die teleurstelling toch maar lekker gaan varen en we konden heerlijk zeilen op de genua. Om 19.15 hr waren we in het kleine gratis haventje van MSK ( Mariestads Segel Klubben) en......... was het dus tijd voor de scheeps traditie, de “Aanmeerborrel”. He bah ......

De meeste jachtclubs in het Vänern hebben een clubhaventje op een van de vele eilanden en je kunt hier gratis liggen, dat geldt voor iedereen, ongeacht of je wel of niet van die club lid bent. In Skeberga moet je wel wat betalen voor het electra maar verder is er alles en mag je overal gewoon gebruik van maken. Ook mijn jachtclub in Otterbäcken heeft zo’n eilandje en heet Fällholmen. Denk dat er op google wel foto’s van te vinden zijn.

We liggen er maar met 2 andere zeilboten en het is er fantastisch rustig en je hoort alleen de vogels.

Vrijdag 01 juni 2018

Om 05.00 schijnt de zon al volop en draaien ons nog maar een keertje om. Even later is het 09.15 hr en nu wordt het wel tijd. En natuurlijk het weer is wederom fantastisch en een ontbijtje in de kuip is het eerste ochtend ritueel aan boord. Net eamelje foar de kofje !!! We maken nog een wandeling en genieten van de natuur en de mooie uitzichten.

De dag gaat wederom voorbij en het was weer een prachtige dag met zonnig weer en heel goed uit te houden .

Zaterdag 02 juni 2018

We besluiten om om 16.00 te vertrekken en dan morgen ( zondag 03 juni) maar een nieuwe telefoon te gaan kopen en al het andere wat we nog moeten hebben en dan weer ASAP het water weer op te gaan. We moeten helaas het hele stuk (18,3 NM oftewel 35 km ) op de motor doen en om 19.00 hr meren we af in Otterbäcken.

Maandag 04 juni 2018

Om 11.30 hr maken we weer los en met telefoon met een Zweeds prepaidnummer, helaas overgoten met gratis reclameboodschappen….en we zeilen met een prachtige NW wind de haven uit en zetten koers richting Skeberga om 2 redenen. De 1e is dat met een NW wind er veel haventjes niet beschermd zijn tegen noordelijke winden omdat je hier net als in NL veel ZW winden hebt. Doordat het zo warm is hebben we veel spullen die koel moeten blijven en in Skeberga hebben we stroom, bovendien is Skeberga een schitterend klein haventje en we liggen wederom met 3 boten. Het doel is om verder in de week een deel van het meer rond te gaan. Zie verder de foto’s van Skeberga ( spreek uit Geeberga) waarbij de k als in het Engelse “good” wordt uitgesproken.

Dinsdag 05 juni 2018

Vannacht hebben we errug heul veul wind gehad maar we lagen goed beschut maar het ging behoorlijk te keer en hebben slecht geslapen. Het was erg vreemd want er was geen wolkje aan de lucht. Wolkje aan de lucht , het was toch nacht ? zul je zeggen. Hier wordt het niet meer donker s’nachts, vandaar.

Het is ook een stuk frisser met die koude NW wind maar nog steeds geen wolkje aan de lucht. We hebben maar een fikse boswandeling gemaakt op het eiland vlak achter het haventje. Toen we terug kwamen was onze buurman vertrokken en lagen we helemaal alleen. Heerlijk rustig. Morgen gaat de wind wat liggen en wordt het weer wat warmer en vertrekken we naar een volgende haven.

Tevens ga ik de route voor van de zomer aanpassen, een van de opstappers kan helaas niet meer mee door omstandigheden. Gaat er een deur dicht dan gaat er altijd ook weer eentje open en zit nu te studeren om richting Finland te gaan en met name naar de eilanden groep genaamd Ă…land. Deze groep eilanden ligt midden in de Botnische golf tussen Zweden en Finland in maar hoort bij Finland.

Woensdag 06 juni 2018

Als we ’s ochtends wakker worden is er weinig wind maar als we om 11.00 hr vertrekken waait er een dun windje uit het NW en we moeten afwachten als we onze neus buiten de eilanden steken hoe het er dan uit ziet. Na een uur liggen we op open water en gaat de genua en het grootzeil eruit en zetten we koers naar Läckö Slott. Zie ook google.nl. Dit slot is erg mooi gelegen en kun je al van verre zien vanaf het Vänern. Een uur voor de geplande aankomst (ETA = Estimated Time of Arrival = geplande aankomst tijd) valt de wind wat weg en gaat een middagdutje doen waarschijnlijk, we modderen nog wat door maar uiteindelijk moet het ijzeren zeil er aan te pas komen en om 15.30 hr liggen we vast voor het slot en kunnen we genieten van dit imposante uitzicht. We maken nog een mooie avondwandeling in de omgeving en we besluiten om morgen eerst maar eens een dagje rust te nemen, de boog kan niet iedere dag gespannen zijn tenslotte. J

Donderdag 07 juni 2018

Na alle ochtend rituelen (uitslapen , wakker worden, nog een keer omdraaien, uit de voorpiek klauteren, douchen en ontbijten buiten in de kuip) gaan we lopend naar het pittoreske vissersdorpje genaamd Spiken. Zie ook Google.nl.

We halen daar 2 in honing gemarineerde warm gerookte zalmen. Mmmmmmmmm hoef ik niet verder uit te leggen denk ik. Het weer is nog steeds fantastisch en na de wandeling naar en van Spiken blijven we lekker aan boord genieten van wat er te genieten valt en zal naar alle waarschiijnlijkheid wel de rest van de dag in beslag nemen.

Om 16.00 hr komt er een flinke zeiljacht het kleine haventje binnen en daar bleek mijn volgende opstapper Joep aan boord te zijn. Natuurlijk was het ’s avonds even bij elkaar zijn om de ervaringen uit te wisselen . Het wordt toch niet donker dus …………….. J

Vrijdag 08 juni 2018

Vandaag gaan we weer verder trekken richting Djurö, dit is een eilandengroep van zo’n 35 eilanden midden in het Vänern. Er woont niemand op die eilanden maar er zitten wel veel herten en musquito’s op. Helaas staat er bijna geen wind en moeten we dus alles op het ijzeren zeil doen wat zeer jammer is met dit fantastische weer wat we nog steeds hebben. Net na de middag meren we in Malmbergshamn af. Gelukkig is het plaatsje vrij waar ik nog kan liggen gezien mijn diepgang van 1.65 mtr. Na de aanmeerborrel gaan we nog wat opruimen en alles in orde maken. Helaas geen elektra hier dus even spaarzaam met de accu’s omgaan om toch de koelkast aan het draaien te kunnen houden, dat vinden we zelf erg fijn maar ook de twee gerookte zalmen die we gekocht hadden. Nadien maken we een grote wandeling over het eiland en komen een grote roedel herten tegen . Voorzichtig proberen we wat foto’s te schieten hiervan.

Zaterdag 09 juni 2018

We blijven lekker liggen en na de gebruikelijke ochtend rituelen gaan we nog een wandeling maken richting de vuurtoren. Bij het Zweedse natuurbeheer kun je de vuurtorenwoning huren voor vakantie en wordt je er heen gebracht en weer opgehaald. Dat geld ook voor de boerderij die erop staat. Dus een iedereen die even de eenzaamheid wil opzoeken …………………

Zondag 10 juni 2018

Hmmm ik hoor geen lijnen klapperen, en ja hoor, geen zuchtje wind. We willen vandaag terug naar Otterbäcken om alles gereed te maken voor het grote vertrek op aanstaande woensdag 13 juni. Toen we in de kuip zaten kwam er ineens een hert water drinken vlakbij de boot. Prachtig gezicht, het beest was totaal niet schrikachtig. Heeft daar al met al wel een half uur gegraasd !!

Na een heerlijk kuip ontbijtje waarbij Sjakie natuurlijk weer een kom vol met yoghurt door de kajuit lanceerde, lichten we het anker om 10.00 hr en hijsen we het ijzeren zeil . Bij tijd en wijle is het gewoon te warm met af en toe een klein zuchtje wind. De temperatuur ligt ergens tussen de 25 en 30 gr en we zitten te puffen maar we glijden mooi door het water met zo’n 5,5 kn oftewel 10 km per uur. Om 13.30 hr varen we de haven van Otterbäcken in en komt Serina hoger te liggen als we alle spullen hebben uitgeladen die niet meer mee hoeven. Pfffffff wat kan een mens toch veel zooi bij zich hebben.

Enfin, het waren 11 fantastische dagen en ook mede door het fantastische weer wat iedere dag ons weer verblijdde en waar we ieder moment van hebben genoten. Geen druppel regen gehad We hebben in totaal 116 NM gevaren wat zo’n 200 km is en is nog maar een ¨test tochtje¨. Maar toch, het was grandioos !

Ik ga nog wat kleine probleempjes oplossen deze paar dagen en opnieuw provianderen en Serina verder gereed maken voor vertrek.


Zodra Joep en ik vertrokken zijn horen jullie weer van mij als we in de gelegenheid zijn om onze belevenissen te posten,vergezeld met de foto’s op het Reismee blog en de eerste etappe is het Göta kanal richting Oostzee en Stockholm en zal ongeveer 10 - 15 dagen duren naar verwachting.



Serina is ontwaakt uit haar winterslaap.

Het is hier in Otterbäcken (OB) vanaf het moment dat ik hier kwam op 16 mei fantastisch weer en tot op de dag van vandaag heb ik alleen de korte broek nog maar aan gehad met een T shirt. Het nadeel is met dit sterke hogedruk gebied dat je heel erg weinig wind hebt en is zeilen er niet bij jammer genoeg. Ieder voordeel heeft zijn nadeel !

Op het nieuws zei men dat er hier in mei ca. 50% meer zon is geweest dan normaal, whatever ¨normaal¨ is natuurlijk met het weer. Door het plotselinge smelten van de sneeuw zijn er m.n in midden Zweden behoorlijke overstromingen geweest want er was heul errug veul sneeuw gevallen deze winter.

Otterbäcken ligt in het noord oosten van het Vänern en was vroeger een belangrijke haven in het Vänern. Nu gaat verreweg het meeste per vrachtauto. Het Vänern is een meer dat 5x zo groot is dan ons IJsselmeer en het diepste punt is 106 meter, dus daar kun je net niet staan denk ik. In het Vänern liggen zo’n 22.000 eilanden en scheren waarvan de meeste natuurlijk onbewoond zijn en het ultieme is natuurlijk om ergens alleen aan een eilandje te liggen en misschien een eland te kunnen spotten op de wat grotere eilanden want die gevaartes van 600 kg kunnen heel goed zwemmen. Ook kom je op heel veel eilanden herten tegen die van het ene eiland naar het andere zwemmen en soms best wel over behoorlijke afstanden. Als je geluk hebt kun je in het voorjaar ook wel afgeworpen geweien vinden zoals ik dat deed vorig jaar.

OB zelf is een rustig dorpje waar je alleen een pizzeria hebt maar ligt fantastisch aan het Vänern . Verder is er nog een camping en wat mooie zandstrandjes . In de zomer is op 2 minuten lopen van mijn appartement een goed visrestaurant waar je heerlijk zalm etc kunt kopen en ook blijven eten. Direct buiten het dorp zit je in de uitgestrekte bossen en kom je bijna niemand meer tegen. Mijn appartement ligt op 5 minuten lopen vanaf de jachthaven en is in feite fantastisch toch ?

Het wordt hier om deze tijd ’s nachts al niet meer helemaal donker meer en heb je geen zaklantaarn meer nodig om b.v. in de bossen te kunnen lopen. Het zonnetje schijnt al volop rond 05.00 hr.

Afgelopen woensdagavond 23 mei was het dan zover, Serina ging weer het water in. Sjösättning heet dat op zijn Zweeds ( spreek uit : geu settning) Deze winter heeft een legertje muizen overwinterd in Serina en dat moest ik eerst even allemaal opruimen . Verder weinig schade gelukkig. De kussens waren allemaal nog heel en de elektriciteit was ook nog in orde.

Om 18.00 kwam de trekker die Serina naar de haven bracht van OB. Dit is ca. 7 km over best wel een drukke weg . Dit is voor de degenen die het interesseert ,het is weg 26 en loopt van Halmstad in zuid Zweden naar Mora in midden en is ca. zo’n 600 km lang in totaal en allemaal 2 baans en moet je dat even goed plannen dat het niet al te druk is.

Maar zelfs als het hier druk is dan zeggen we in NL dat het erg rustig is op de weg. Met mijn eigen auto gaat niet want Serina weegt 5000 kg en dan nog de bootwagen die ook 700 kg weegt dus dat wordt een beetje veel.

Het gaat allemaal op afspraak, eerst maak je een afspraak met de boer die met de trekker beschikbaar is en dan de kraanmachinist die ook beschikbaar moet zijn. Gaat allemaal lekker op en in het Zweeds .

Het te water laten is een kwestie van 5 minuten zodra Serina van de bootwagen af is. Echter voordat je de hijsbanden losmaakt is het wel verstandig om even vlug te controleren of alles dicht is en ik niet een afsluiter vergeten ben om die dicht te zetten. Ik zal zeker niet de eerste zijn en ook niet de laatste.

Gisterochtend, donderdag 24 mei is de mast erop gegaan en is wel ietsje meer werk . Het was eigenlijk te warm en degene die mij altijd helpt en ik waren dan ook heel blij dat de mast er weer op stond. De mast is dan weliswaar van aluminium maar weegt toch rond de 100 kg met alle toeters en bellen erop en eraan en kun je dus weinig zelf aan doen en daarom doen we dat maar met de mastkraan.

Zie verder de foto’s

Nu ga ik een hele berg met spullen aan boord brengen om eea in te richten en veel boodschappen aan boord brengen. Dan gaan we wat op het grote Vänern meer rond varen en alles uitproberen of het werkt en ik denk rond 14 juni te kunnen gaan vertrekken richting Stockholm via het Göta kanal.

Ik zal natuurlijk met enige regelmaat wat foto’s en verhalen posten . Ik vind het hartstikke leuk dat zoveel mensen ons willen volgen op onze reis en vindt het ook errug leuk als jullie af en toe een reactie achter laten op de Reismee website. Voel je vrij om het email adres toe te voegen van anderen die geïnteresseerd zijn in de verhalen en beelden.

De overige fotoseries zijn foto’s van een reis naar de Noorse fjorden van 2 jaar geleden en was een schitterende reis op het weer na in m.n. Noorwegen.

Link naar beelden van het Vänern.

Link van het Götakanal.

Link naar YOUTUBE.com , er staan genoeg filmpjes van het kanaal op.

Het begin van de lange zomer vakantie 2018 met het motto Go North !

Hallo lieve luitjes, welkom bij mijn blog die ik bij ga houden gedurende mijn verblijf hier in Zweden deze zomer.

Het reisdoel dit jaar is de Botnische golf , het vertrek vanuit Otterbäcken zal rond 15 juni 2018 zijn en gaan we het Göta kanal in richting Oostzee en Stockholm. Het Göta kanal heeft 58 sluizen en ca. 50 bruggen en is een uitdaging kun je wel zeggen. Gelukkig niet de eerste keer voor mij. Daarna gaan we via Stockholm verder naar het hoge noorden richting Sundsvall en Hudiksvall en we gaan proberen tot Umeå te komen en is zeg maar op de hoogte van Lapland en dan weer terug. De totale reis zal ruim 2000 km zijn of te wel ca. 1200 Nm ( 1 NM (Nautical mile) is 1854 meter ofte wel 1 knoop of 1 knot in het Engels.

In totaal komen er buiten Tineke nog 3 opstappers aan boord op de heenweg en Tineke zal de gehele terugweg aan boord zijn.

Na het heerlijke weer in Nederland ben ik nu in Zweden en het lijkt precies op tijd te zijn. Terwijl in NL de temperaturen flink gedaald zijn is het hier korte broeken weer en moeten alle ramen en deuren open voor een beetje wind . Het is in de hal waar Serina ligt te warm om wat te kunnen doen en moet bijna het tropenrooster in . Het is in de natuur kurkie droog en er is in de laatste periode zeer weinig regen gevallen. In het hoge noorden zijn er veel overstromingen door de plotselinge hoge temperaturen en de smeltende sneeuw.

De natuur is prachtig op dit moment en soms hele gele weiden door de vele paardebloemen die staan te bloeien hier.