s-y-serina.reismee.nl

Stockholm deel 2 Mälaren met 2e opstapper uit Belgie.

Zondagavond 1 juli ’s Avonds om 23.00 hr is ook de nieuwe opstapper aan boord gekomen en we besluiten om morgen. Maandag 2 juli, maar een beetje Stockholm onveilig te gaan maken en de volgende dag maar uit te varen.

Op die maandag ontmoeten we Joep nog en gaan met z’n drietjes uit eten bij een Thai. Ook weer een verhaal apart natuurlijk. Hahahahaha.

Enfin we gingen de Thai binnen en bestelden een buffet maaltijd en een bier voor alle drie. Enfin wij eten en drinken en was echt heerlijk en goed. Na het toetje gingen we afrekenen en ik zei 1 buffet en 1 bier. Enfin ik betaal en het meisje achter de bar schenkt een bier in. Dat ging precies zo met Peggy en Joep. Dus stonden er 3 biertjes op de bar en we hadden ieder al ook afgerekend.. Het meisje zei dat ze voor ons waren, nou ja een biertje met dit weer gaat er wel in en gratis bier in Zweden heb ik in de 35 jaar nog nooit meegemaakt maar tijden veranderen.

Wij keken elkaar aan en pakten het bier (0,5 ltr) en toen gingen we weer zitten aan onze tafel en gingen van ons biertje drinken . Natuurlijk kwam even later het meisje vertellen dat er iets niet klopte. Wij zeiden dat wij 3 bier besteld hadden en ook hadden afgerekend en deze 3 bier hadden we niet besteld. Gelukkig had ik nog een flinke slok genomen want de biertjes werden weer van tafel gehaald en wij zijn opgestapt. Het meisje werd wel even toegesproken door haar leiding gevende en wij vonden het wel lullig dat de bierresten van tafel werden gehaald.

Enfin, het werd dinsdag en we vertrokken uit de Västerbrohamnen onder de brug . We wilden naar Drottningholm, dit is het zomerpaleis van de Zweedse koning en we zouden daar kunnen liggen om even een bakkie te doen bij de koning. Echter, het was te ondiep en we konden niet aan de kant komen en dus hebben we de koffie met de koning maar afbesteld en dat we het wel tegoed hielden. Pfffff geen eens een plaats om goed af te meren, zoek het lekker uit met je koffie en je pink omhoog !

Hahahahahaha

Helaas pindakaas en ineens kwam er wat wind en trokken we het voorzeil er maar uit en we konden heerlijk zeilen langs de eilanden en kwamen uiteindelijk terecht bij het clubeiland Vällinge en we lagen daar prima, de hele dag de zon en goede faciliteiten zoals een toilet en zwemtrap.

We liggen zo mooi aan het Pippi kleine eilandje dat we maar besluiten om te blijven liggen de volgende dag en maar eens een dag helemaal niets te doen. Het valt tenslotte niet mee he ???? hahaha.

Het water is 17,5 gr en ik neem een verfrissende duik en kan me gelijk even wassen want zo werkt het als je op eilanden leeft. Toiletten is vaak geen probleem maar afval neem je zelf mee en douches zijn er bijna niet op een hoge uitzondering na maar dan zijn dit soort haventjes ook niet gratis.

Het is inmiddels donderdag 5 juli alweer, wat gaat het snel lieve mensen. Ben bijna al weer twee maanden van huis. Gelukkig kijkt de buurmaan een beetje naar de bloemen om in de tuin en geeft ze af en toe een druppie water.

We vertrekken vanaf Vällinge en zetten een westelijke koers, het is nu al warm en weinig wind. Ik probeer nog naïef als ik ben een zeiltje eruit te trekken maar rol het even snel weer in. Het ijzeren zeil dus vandaag. Jammer want anders hadden we nog mooi een stuk kunnen zeilen op het ruime water. We komen voorbij Sländön en hier zou een haventje moeten zijn. En ja hoor, goed verscholen achter een paar grote roten komt er een aanlegsteigertje tevoorschijn en zien we al meerdere boten liggen. Dit was om 12.30 hr en om 14.00 hr lag het hele haventje al vol, je moet dus echt op tijd gaan varen maar ook weer op tijd gaan liggen ergens want anders is er nog zeer beperkt plaats.

Sländön is een clubhaventje van de Södertälje Båt Klubb ( Båt Klubb spreek je hetzelfde uit als in het NL) en is echt een kleine maar fijne haven waar je heerlijk kunt liggen en goed beschut. Maar goed, de andere dag vertrekken we weer en zetten koers naar Mariefred , dit is echt een Zweeds zomerstadje waar je ECHT geweest moet zijn. Het is een klein pittoresk stadje met allemaal mooie oude houten huizen . Om 13.30 liggen we daar vast aan de kade met de achterzijde aan een boei en kunnen we via de voorpunt aan land. Wederom ligt de haven binnen de kortste keren helemaal vol, alsof er een zwerm jonge boten op je afkomt. Maar goed, wij liggen perfect en de allervriendelijke havenmeester heeft alles goed onder controle en regelt alles goed en efficiënt. We liggen op maximaal 10 meter van de ijstent met 24 soorten ijs. Nu hou ik al helemaal niet van lekker ijs. Dus ……………………….

We blijven hier 2 nachten want Zweden moet dit weekend spelen tegen Engeland en dus wordt het denk ik wel een gezellige boel als Zweden wint. Heja Sverige !!! Mijn Belgische opstapper heeft gisteren het feestje al gehad toen de Rode Duivels de Brazilianen naar huis stuurden.

Het mooiste van Mariefred is het slot Gripsholm wat echt een imposant slot is en dateert vanuit 1370 en zeker de moeite waard is te bezoeken. Er zijn vooral heel erg veel schilderijen te zien. Ons uitzicht is direct op het slot en wij kunnen vanaf de slotstuin zien hoe de boten zich allemaal een plaatsje verwerven en zien toe dat we nu helemaal klem liggen met ingedrukte fenders. Als de buurvrouw , wat in dit geval allemaal Finnen zijn, een poepje laat dan horen we het waarschijnlijk. Ach, morgen zondag 8 juli gaan we hier weer weg en gaan we weer terug naar Stockholm . De Belgische opstapper stapt maandag al weer af.

Een andere trekpleister is het smalspoor stoomtreintje waarmee je kunt vertrekken naar een andere plaats en daar is ook een slot wat je kunt bezoeken en nadien kun je kiezen of met de stoomtrein weer terug of met een stoomboot terug varen naar Mariefred. Het is erg leuk opgezet en met veel enthousiasme uitgevoerd door de vrijwilligers die toch wel veelal al wat bejaard zijn maar het met volle overgave toch maar doen. Helemaal gekleed in authentieke kleding etc.

We hebben besloten dat we als lunch Smörstekt Ströming eten. Wat ??? ja idd !! Is gewoon in boter gebakken haring die aan de westkust SIL heet maar aan de oostkust van Zweden Ströming. Heerlijk hoor en kan het je aanraden. ! mmmmmmm. Dit restaurantje staat op 15 meter vanaf de voorpunt dus is nog net binnen de gestelde limieten.

Helaas moeten we vernemen dat Zweden heeft verloren maar eigenlijk is niemand treurig merken we.

Op zondag 8 juli worden we wakker van de volle zon en de warmte en na de gebruikelijke ochtend rituelen starten we het ijzeren zeil en zetten koers terug naar Stockholm en zal naar verwachting 5 a 6 uur varen zijn. We hopen onderweg op nog wat wind zodat we het zeil eruit kunnen trekken.

We meren af in Slagsta Marina net buiten Sthlm en treffen hier een oude bekende, jawel Igor ligt hier ook. De boot is nog niet verkocht helaas voor hem . Tijdens de aanmeerborrel praten we even bij en vertellen we welke zeeën we hebben bevaren en welke golven we getrotseerd hebben. Enfin, verhalen voor bij het kampvuur dus…….. hahahahaha.

Op maandagochtend 09 juli gaat de Belgische opstapper van boord en wordt uitgezwaaid bij de bushalte. Hartelijk bedankt zeggen we beiden en weg is de bus !! Nu ben ik 3 dagen alleen aan boord wederom en ga ik lekker weer Stockholm in en vermaak mezelf wel daar. Als ik weer ¨on sea¨ ben schrijven we weer verder of er moeten zich weer leuke dingen voordoen dan hou ik jullie natuurlijk op de hoogte.

Ellie Dijksma

haha ja in Zweden zullen het veelal "blonde serveersters" zijn.

Fijne dagen in Stockholm en waarschijnlijk zitten wij bij je volgende verhaal in Polen ergens in het reuzengebergte...