s-y-serina.reismee.nl

Stockholm en Mälaren deel 3

Donderdag 12 juli

Zo Sjaak uit de veren en opstaan, nieuwe dag nieuwe kansen en vandaag is het weer gedaan met je rust. Jan ,de opstapper voor komende week, komt vandaag aan boord en gaan we er weer een volle week tegenaan. Wat nou ¨er tegenaan¨ nou ja zal idd wel meevallen, de windverwachtingen zijn om te zeilen erg slecht te noemen maar daarentegen zullen temperaturen echt zomers worden en op gaan lopen tot 30 graden. Enfin, afscheid nemen van Igor en het begon al goed en we konden idd zeilen naar de eerste overnachtingsplaats Vällinge waar ik al eerder had gelegen en prima had vertoefd. Het ging niet hard maar we kwamen er wel en hebben er wederom prima vertoefd.

In de dagen dat ik niet heb gevaren heb ik vlak naast Igor gelegen en we hebben ons prima vermaakt en zijn ook nog een dagje de stad in geweest met Igor zijn oude schuit en na en paar uurtjes ¨statten ¨een heerlijk Thais buffet genomen en toen ik wilde afrekenen bleek alleen nog met een bankkaart kon worden afgerekend en niet meer met baar geld. Wat is er toch mis met contant geld ? Dat vraag ik me toch wel vaker af.

Enfin, ik zei dat ik een kaaskop was en de Nederlandse bankkaarten hier niet werken en betaalde hem gewoon contant en natuurlijk nam hij het gewoon aan. Waar gaat het over ? Maar is wel een toenemend fenomeen.

Vrijdag 13 juli, ohh jeetje, vrijdag de dertiende ……………………..

Wederom warm warm en geen wind en we zetten met het ijzeren zeil koers richting Björkö oftewel Birka, Birka is een waar en heus Vikingeiland vanuit vroeger tijden en staat op de Unesco Werelderfgoed lijst. Men had er natuurlijk een museum en alles een beetje uit de Vikingtijd ingericht en was erg leuk gedaan en zelfs de mensen liepen er traditioneel gekleed. We lagen er prima en was een leuke belevenis om in feite de oudste en waarschijnlijk de eerste stad van Zweden geweest te zijn, hoe primitief ook. Birka was in die tijd 800 – 1000 na Chr een hele belangrijke handelsstad hier en er leefden tussen 700 en 1000 personen.

Als je in Google zoekt op Birka kun je erg veel info vinden hierover.

Gelukkig doen zich geen vervelende dingen voor op deze vrijdag de dertiende…………………

Op zaterdag de 14e same same but different, prachtig weer en erg warm en geen wind en dit keer totaal geen wind, het hele Mälaren als een spiegel.

We varen een paar uur en meren weer af in Mariefred waar ik vorige week ook met veel plezier heb gelegen . Toen konden we kruipen naar de ijssalon maar nu moeten we toch echt wel 50 meter lopen voor zo’n heerlijke verkoelende bak met ijs.

Zondag de 15 juli alweer en we houden maar een rustdag want het is allemaal zoals jullie kunnen lezen wel heel erg heftig geweest.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!