s-y-serina.reismee.nl

Het gaat langzaam maar we zetten door met vallen en opstaan.

Op zaterdag 16 juni gaat om stipt de brug in Karlsborg voor ons open om ons er door te laten en het Vättern meer op te gaan en te beginnen aan de oversteek naar Motala aan de oostelijke oever. Vättern is ook een zeer groot meer maar met veel minder eilanden dan Vänern. Toevallig is de fietswedstrijd ¨Vättern runt ¨ aan de gang en de fietsers zullen wel bij zijn geweest met onze doorgang, konden ze even rusten . Hoewel ???? Fietstochtje van 297 km en de eersten zijn die nacht om 00.30 hr al gestart . Mijn broer heeft er vroeger ook wel eens aan gedacht om hier aan mee te doen meen ik maar is er helaas nooit van gekomen.

We arriveren vroeg in de middag in Motala en het is een drukte van jewelste met al die honderden fietsers die finishen hier bij de haven. Het is een hele gezellige boel hier en we storten ons ook in het feestgedruis door ergens een ijsje te gaan eten in plaats van de aanmeerborrel zo vroeg op de dag.

Het was een heerlijke oversteek die we voor 90% konden zeilen en in het zonnetje. Was puur genieten in ieder geval en dat is precies het doel. We varen weer op met het loodsbootje uit 1942 en hij op de motor en ik op zeil konden we elkaar goed bijhouden.

Even later toen we beiden afgemeerd lagen hebben we maar eens nader kennis gemaakt met de schipper aan boord van Serina samen met een glas wijn. Een hele aardige man die veel gevaren had in zijn leven en nog van alles deed in de schepen business. Hij had ook een klein werfje en gaf ons nog wat tips waar we goed konden liggen en hij gaat maandag , net als wij, ook weer verder het kanaal in en te beginnen aan de laatste 36 sluizen naar beneden. We besluiten om maar samen verder op te varen maandag.

Zoals het weer tijdens de oversteek erg mooi was zo slecht gaat het hier de komende week worden met heul errug veul wind en we gaan het allemaal zien of we moeten blijven liggen.

Joep , de opstapper, is jarig vandaag op zondag 17 juni en is 70 geworden. Hij is er niet echt blij mee en hij gaat het samen met vrienden vieren die hier in Zweden wonen en ik blijf aan boord en ga maar de route over de Oostzee voorbereiden .Ik kan niet naar buiten want het regent steeds vandaag voor het eerst sinds 4 weken dat ik hier ben maar de natuur heeft het hier wel keihard nodig.

Het is als we het kanaal komen deze week nog zo’n 125 NM naar Stockholm over de Oostzee maar als we door het weer gedwongen worden wat meer binnen door te gaan dan is dat wel iets korter en komen we aan de andere kant van Stockholm uit maar is geen bezwaar. Dus alle kaarten en boeken op tafel en heerlijk gaan puzzelen.

De maandag 18 juni begint met heel veel wind en vooral sterke rukwinden. Gisteravond hadden we een rukwind met meer dan windkracht 8 dus daar worden wij als zeilers niet echt vrolijk van in een kanaal. Vooral niet omdat we steeds stil liggen om te wachten voor een brug of sluis. Vandaag doen we weer 6 sluizen en moeten we er nog een 30 stuks tot de Oostzee.

Bij de 1e sluis in Motala, is het alsmaar wachten en het gaat helemaal nergens over. De sluisstewards zijn vaak scholieren die het als vakantiewerk doen en aan het begin van het seizoen moet iedereen nog even in zijn of haar rol groeien. De volgende sluissteward maakt het helemaal bont, het is en 5 traps sluis dus 5 sluizen vlak achter elkaar en je vaart van de ene sluis de andere in. Die wilde hat water aflaten naar de volgende sluis zoals normaal maar vergat ff dat deze nog tot zijn nek volstond met water. Stop, stop, ho ,ho . Je raadt het al, weer wachten tot ze het opgelost heeft. Dan komen we op het Boren een meer van ongeveer 6 zeemijlen lang. We waren net de sluis uit en hup het voorzeil eruit en we speerden echt door het water met zo’n 6,5 knoop naar de andere kant van het Boren en dan kom je in Borensberg uit. We bleven op zeil 2 motorboten voor en we liepen steeds meer uit. We willen blijven liggen in Borensberg want ze geven heul errug veul wind op weer voor morgen. Komt wel goed uit want het lampje van de dynamo blijft branden en dat betekent een kapotte dynamo. Gelukkig weet Igor raad, ( Igor is de schipper van het oude loodsbootje waar we al de hele tijd mee opvaren.) Hij weet er eentje te vinden in Motala waar we net vandaan komen. Morgen maar even met de bus naar Motala vanuit Borensberg de dynamo ophalen. De firma wil de dynamo ook wel even brengen a 60 euro bezorgingskosten. De bus kost 7 euro dus snel verdiend dor in de bus te zitten.

Het Götakanal en ook het Vättern staat bekend dat er heel erg veel rivierkreeftjes in zitten. We hadden zondagavond al een korf overboord gezet met wat sardientjes erin en hadden een behoorlijke oogst maar hier in Borensberg is de oogst groter en zijn de kreeftjes ook een stuk groter. Ik heb ze 5 minuten gekookt in 1/3 deel water en de rest bier en een bosje verse dille en zout en vanavond hebben de eerste kräftskiva aan boord van de Serina. Het is een echte Zweedse traditie en is meestal in de eerste week van augustus omdat dan de jonkies van dat jaar ook volwassen zijn.

Maar de jonkies had ik natuurlijk terug gestuurd naar hun moeder om wat groter te worden en ze dan weer misschien te vangen als we terug komen over 2 maanden. Enfin, Joep, Igor en ik hadden het reuze naar ons zin met een alcoholische versnapering ( of een paar meer dan een dat weet ik niet precies meer!!!) en alle kreeftjes waren snel soldaat gemaakt.

Toen we uitgefeest waren lichtte ik de korf even om te kijken en wat schetst mijn verbazing ……………. Weer een hele lading met vooral grote kreeftjes. Mmmmmmmmmmmmmm, gaat goed zo, morgen weer een kreeftenfeestje ( Kräftskiva , spreek uit kreftgiwa) . No reason for a party !!

Om 23.00 hr lagen Joep en ik al weer te kooi want we waren toch wel moe van al dat gewerk en andere dingen. Morgen weer een dag en doen we rustig aan. Ik met de bus naar Motala om de dynamo en Joep gaat wat rond kijken en wat boodschapjes doen.

De rustdag gaat met het halen en weer inbouwen van de dynamo en alle andere dingetjes snel voorbij en we offeren ons maar weer op om de kreeftjes op te eten en jullie weten het, vis moet zwemmen, het is nu eenmaal zo.

Terwijl ik in de watersportzaak sta om de dynamo op te halen komt er iemand binnen met een krat vol met gerookte vis en toen ik weg liep met een loodzware tas met 2 dynamo’s erin ( de oude om te kijken of het dezelfde was en de nieuwe ) De man met de gerookte vis komt ook naar buiten en vraagt me of ik ook vis wil, nou ja, een heerlijke gerookte vis is nooit weg en als ik er 2 koop hebben we allemaal een flinke moot vanavond. Hij begint te vertellen dat hij zelf vist en ook rookt dus al snel hadden we een gesprek en zat ik lekker in zijn auto die me naar de busterminal bracht. Ziezo , dat scheelt me en half uurtje lopen met die loodzware tas. Toen ik zei dat ik ook weer terug kwam via Motala nodigde hij me uit om bij hem te komen kijken thuis bij zijn rokerijtje. Kijk zo doe je ook wel weer kontakten op en misschien een goed adresje voor een heerlijke gerookte vis , dit i.p.v. zo’n fabrieks gerookte vis.

Morgen weer een dag en dan gaan we er tegen aan en krijgen we naar alle waarschijnlijkheid een 7 traps sluis en is de grootste bezienswaardigheid van het Göa kanal. We beginnen morgen met een sluis die we zelf moeten bedienen in ieder geval. Shit, moet ik ook nog aan het werk zo vroeg in de ochtend om 09.00 hr. Ben ik niet meer gewend en ik kan je verklappen, het went errug snel !

Om 09.00 hr gaan de trossen op deze woensdag 20 juni los en gaan we eerst door de zelfbedieningssluis en vervolgens nog een aantal bruggen die vlot open gaan voor ons. Joep heeft een praatje gemaakt met degene die vandaag de bruggen bediend en het gaat gesmeerd.

Even later houdt ons geluk toch weer abrupt op en blijkt dat het camerasysteem niet goed werkt waardoor degene die de bruggen op afstand de bruggen bediend niets meer kan zien en dat is toch wel zo fijn als ze dat wel kunnen doen. We proberen af te meren voor de brug maar ik kan doen en laten wat ik wil maar volgens mij liggen we in de blubber vast. Hmmm hebben wij weer maar we liggen gelijk ook gemeerd dus kan er weinig gebeuren ondanks de best harde wind. Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Even later komt de brugwachtster en gaat de brug open maken en ze wacht met sluiten tot ik weer uit de blubber ben geploegd en zo geschiedde. Ik lag ook bijna midden in het kanaal dus is niet echt een langdurig succes waarschijnlijk.

En ja hoor, een paar keer flink gas en dan komt Serina weer vrij en gaan we door het bruggetje en vervolgen we onze weg. Het landschap is zeer wisselend en we varen veelal langs koren velden en weilanden. Joep zag een koe en vroeg me of dat nou een eland was. Ik zei natuurlijk ja en hij is nu helemaal gelukkig want hij heeft een eland gezien. Ach, het maakt niets uit als je maar gelukkig bent toch ?

We willen vandaag mijlen maken maar we hadden al de storing van de camera’s en nu zegt de sluiswachter dat de spoorbrug kapot is een stuk verderop en er al veel schepen voor liggen. Het begint ook te regenen en aangezien ik van suiker ben stoppen we er maar mee voor vandaag. Helaas hebben we de 7 traps sluis nog niet gehad maar we blijven er vlak voor liggen en hopen op betere tijden morgen. Dus voor de volgers op de kaart, we blijven liggen in Berg voor de 7 traps sluis. Bekijk dit maar eens op Google, zulke moie foto’s kan ik niet maken helaas, mijn droontje heb ik niet bij.

Onze Igor is inmiddels ook gearriveerd en ik ga nu de kreeftenkorf overboord zetten met wat tonijn uit blik. Morgen weer een dag !


Reacties

Reacties

Gerda Suijkens

Wat een avonturen kan een mens toch beleven he! Goede reis verder.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!